Hej!

I somras så installerade jag FTX i huset, och kan inte vara mer nöjd än nöjd!
Inomhusklimatet höjdes många snäpp till det bättre, och jag tycker helt klart att jag lyckades hålla nere ljudnivån!

Men, det finns alltid ett men!
Jag kopplade aldrig på garaget till detta system, jag blev avrådd p.ga. brandklass, eller hur det nu var.

Jag har också för några år sedan bytt till en ny garageport, som då är rätt så tät, jämfört med den gamla.
Det finns idag en kanal ut via en kall murstock, draget är i stort sett obefintligt och vi har även pratat om att ta ner murstocken, då den inte gör någon nytta och aldrig mer kommer användas.

Så, i garaget måste något göras, kör man en in en bil nu med mycket snö på, så höjs luftfuktigheten från 25-30% till 50-60% och det kan ta 2 dagar innan det går tillbaka till normalt, fönstret blir fuktigt.

Startar man t.ex. snöslungan så är röken är kvar i garaget till nästa dag man öppnar det, som ett exempel.

Garaget är uppvärmt, men inte jättevarmt, kring 12-15 grader, och jag skulle gärna behålla värmen därinne utan att skicka ut all värme genom en ventilationskanal.
Storleken är ca 25 m²

Kan en sån här fläkt med värmeåtervinning vara något i det här fallet?
Jag har hört lite olika åsikter om dom, någon som provat?
Det finns ju Klimatfabriken KX, Vento A50, med flera, men de flesta är rätt kostsamma, kring 5-6 000:-
Har sett en fläkt från Awenta, som heter Awenta HRV 100.
http://www.awenta.pl/index.php/produkty/wentylatory/hrv/hrv
Om den låter nån db mer än Klimatfabrikens motsvarighet gör mig inget egentligen då det ofta är begränsad tid man är där, det är inte direkt ett sovrum.

Kostar ca 1800:- att skicka efter, och det känns ju helt ok!

Vad tror expertisen, skulle det kunna vara något?

Exploded diagram of an FTX ventilation system for heat recovery used in home renovation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ventilationsfläkt Awenta HRV 100 för väggmontering med värmeåtervinning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
De arbetar i par så det blir två håltagningar o två elinkopplingar. Lunos har även en enhet med två fläktar https://foursevenfive.com/lunos-ego/ Alla dessa småapparater hör nog mer hemma på butterix och funktionen ser bättre ut på papperet än i verkligheten . Snabbvädring och en avfuktare lär nog vara ett bättre val.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.