Fläkten är nu på plats och det blev så klart inte 100% bra. Jag är ju aldrig nöjd! I alla fall så visste vi att kaklet inte var helt centrerat vid spisdelen och det syntes inte så mycket förräns när fläkten nu kom upp. Den sitter så man precis ser en fog över den och jag tror att om man flyttar upp den en cm så skulle man inte tänka lika mycket på att kakel inte är centrerat. Tycker ni jag är för petig? Eller ska jag be sambon flytta upp fläkten en cm och hoppas på att det ser mindre ocentrerat ut då? Eller ska man flytta fläkten en - två cm åt höger men då är den inte centrerad med spisen men å andra sidan kanske man inte ser det så tydligt som man ser det på fläkten. Eller ska vi behålla fläkten där den sitter för man vänjer sig och ser inte detta efter ett tag ändå? Hur hade ni gjort?
 
Y
ta kort och visa oss :)
 
Det låter som någonting som ingen människa skulle lägga märke till.
 
andersmc skrev:
Det låter som någonting som ingen människa skulle lägga märke till.
Jooooo JAG! Ha! Ha! Fast ärligt så skulle jag aldrig se det hos någon annan tror jag!

Men jag ska ta en bild imorgon när det är ljust för jag får ingen bra bild med blixten då det blir reflexer från kaklet.
 
Jag skulle föredra att ha fläkten centrerad över spisen hellre än mot kaklet på väggen. En del såna där irritationsgrejer försvinner när man har gjort klart med möbler å kökspryttlar.
Det gäller att planera sitt kaklande så att det blir bäst där det syns, varje hus lär man sej nåt av som man kan göra bättre i nästa :)
 
Jag skulle lägga märke till en sådan grej men så är jag lite av "perfektionist". Skulle dock inte påpeka det för dig..ha ha utan hålla tyst.
Sådant där är grejjer som man själv kan reta upp sig på men någonstans blir det väl en fog på mindre bra önskat ställe och får kakelsättare bestämmer så tycker de nog hellre att det är helt i hörnen.
 
Jessica Pessica skrev:
Jag skulle lägga märke till en sådan grej men så är jag lite av "perfektionist". Skulle dock inte påpeka det för dig..ha ha utan hålla tyst.
Sådant där är grejjer som man själv kan reta upp sig på men någonstans blir det väl en fog på mindre bra önskat ställe och får kakelsättare bestämmer så tycker de nog hellre att det är helt i hörnen.

Skönt att höra att man inte är helt ensam om att hänga upp sig på sånt här! Ha! Ha!

Alltså folk som varit här har inte reagerat trots att jag själv verkligen frågat och visat vad jag menar så har de inte sett. Eller så ljuger de bra men det är bla min syster som gärna påpekar sånt här annars så hon om någon hade sagt något! I alla fall så funderar jag på om vi ska höja upp fläkten 10 mm så kanten kommer mitt på fogen! Om jag lägger dvdfilmer på fläkten runt om så man inte ser fogen då tänker man nästan inte på det så kanske om man flyttade upp fläkten lite så skulle det inte synas lika mycket????

Det kommer snart en bild på det hela!

P.s Det hade blivit en kakelbit på ca 2 cm inne i hörnan annars så kakelsättaren rekommenderade denna lösningen D.s
 
212299

Äntligen kommer det en bild! Kolla in hörnen! På höger sida så ser man tydligt att det är ojämnt eller vad man kallar det ocentrerat! Vad tror ni om att man höjer fläkten? Ska jag ta en bild till när jag lägger dvs-filmer på fläkten? Köket är väldigt litet så det syns bara när man står precis framför!!!
 
Herrejösses...och jag trodde jag var petig ;)
INGEN kommer se detta...men att flytta upp fläkten några mm över fogen är nog en bra ide.
Efter några års torkande på översidan av fläkten kan fogen bli missfärgad.
 
Jag skulle också se detta. Förstår dig helt. :-D
Maken och jag flyttade aningens aningens på vår fläkt för att den skulle hamna rätt på kakeln.
 
C
Det stör mig mer isåfall att kaklet inte sitter centrerat mellan skåpen.
 
Riv och börja om! d^_^b

Skämt åsido så är jag nog som du, ser små detaljer som irriterar mig. Men jag har lärt mig med tiden att i princip ingen fattar vad jag menar, ingen annan ser problemet. Jag tycker du skall låta det vara som det är och försöka glömma det....
 
Tack för alla era svar!

Hinner inte svara er alla just nu. Men vill bara säga jäkla skitkakel skulle tagit mosaik istället för då hade detta aldrig uppkommit!!!!!!!! Det är ju kakelskivornas storlek i kombinationen med längden på väggen som ställer till det hela!!!!!!!!!
 
Låt det vara. Irriterande i början, men man vänjer sig faktiskt. Jag lyckades klanta till min kökskakling en aning innan jag fick in snitsen (nåja) på att sätta plattorna i halvförband. Mycket störande, men jag verkar vara den enda som ser felet. Och nu börjar till och med jag förlika mig med eländet. Inte tänker jag riva och göra om i alla fall - så kul var det inte.
 
T
Nej, jag säger inget!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.