Hej!

Vi har en Contura-kamin med en tilluftsventil i golvet under kaminen. Den drar in uteluft via ett rör i krypgrunden.

Då jag inte är en hejare på eldning eg. undrar jag två saker...

1. Det sitter en fläkt monterad i den här tilluftskanalen. Alltså inte en "kaminfläkt" i själva kaminen, utan någonstans nere i krypgrunden. Denna kan jag styra helt manuellt med ett vred. Vad exakt använder man denna till? Jag har använt den ibland vid tändning för att fixa draget, kanske om köksfläkten är igång osv... så att det inte ska ryka in. Sen har jag alltid stängt av den direkt.
Fyller den någon annan funktion? Alltså funkar den som en "riktig" kaminfläkt, typ de man köper från Contura som monteras under kaminen. Jag har spontant känt att det inte är logiskt att trycka in MER kalluft utifrån när man försöker värma huset.

2. Och detta hör kanske till fråga 1 egentligen, men som det är nu sitter ventilen i golvet under kaminen, sedan är det tomt. Jag har sett att en del har ett rör kopplat från ventilen till kaminens insug i botten. Är detta något som jag definitivt måste fixa?

Tack!
 
Kaminfläkten cirkulerar runt rumsluften för effektivare uppvärmning.

Tilluftskanalens fläkt är bara till för att säkerställa att det finns förbränningsluft.

Vad har ni för ventilationssystem?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.