Önskar tips på hur jag vettigast går tillväga med att sätta en frånluftsfläkt i källaren. Vill ha en då jag vill ha lite bättre cirkulation än självdrag.

Har ett hål 150x100mm i en vägg, i höjd med taket, och jag funderar på att sätta i en frånluftsfläkt, t.ex en Pax eller Fresh med fuktstyrning.
Ett hål i en vägg med synliga rör och röda pilmarkeringar som anger riktning och nummer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Som synes är källartaket ivägen för en enkel rak montering av fläkt, oavsett vilken jag väljer, utan jag behöver bygga nån distans för offset montering av fläkten. Är det något jag behöver tänka på eller är det bara att köra på?
 
Donet i väggen är förmodligen till för att assistera självdraget med tilluft. Vilket också kan ses på vägg runt om. Så skall man förbättra så bör man gå pånuvarande frånluft och förstärka med fläkt
 
H håbbe1961 skrev:
Donet i väggen är förmodligen till för att assistera självdraget med tilluft. Vilket också kan ses på vägg runt om. Så skall man förbättra så bör man gå på nuvarande frånluft och förstärka med fläkt
Jag har dålig koll på vad som skulle vara nuvarande frånluft. Glömde för övrigt den lilla detaljen att närmare beskriva förutsättningarna.

Hus byggt 1914, delvis torpargrund på berghäll, delvis källare. Ventilationshål finns på tre ytterväggar samt dörr in till källaren. Murstock finns i en del av torpargrunden men vedeldning på det gamla viset är inte längre i bruk, det trivseleldas emellertid i en kamin som har slang/rör i skorstenen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.