Hej!

Vi har idag en köksventilation från spisen i form av en vridbar plåtlucka.
Det fungerar ju bra när det är max +10°C ute.
Sommartid fungerar det ju sämre.

Jag skulle vilja ha tag i något liknande en sån enligt bilden.
Har någon tips?
Har letat utan att hitta. Gammal köksventilation med vridbar plåtlucka ovanför vit köksinredning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Fin vedspis. Har en likadan. :)
Är det eget hus eller lägenhet där du vill ha fläkten? I en flerbostadshus kan det vara otillåtet och är det eget hus så kan det finnas fler ventiler på samma kanal. Risken är att man trycker ut matos på oönskat ställe när det är konstruerat för självdrag. Om det är möjligt bör man hellre montera en sugande fläkt på skorstenstoppen. Fläkttypen på bilden har jag inte sett som nytillverkad. Vi har en i föräldrahemmet men den är nog från 50-talet.
 
  • Gilla
Huddingebo
  • Laddar…
Tack för svar!

Bilden är från "nätet".
Mina spisar är tyvärr inte lika fina men behovet av en dylik fläkt ökar nu med värmen.
Vi bor i ett eget fristående hus.
Fläkt ovanpå murstocken kommer se fult ut.
 
Tror inte heller den sortens fläkt finns att köpa längre, tyvärr.
Dock går det alldeles utmärkt att ansluta en helt vanlig spisfläkt till imkanalen i murstocken, bara du hittar rätt stos. Är så både i vårt nuvarande och vårt kommande hus.
 
  • Gilla
Huddingebo
  • Laddar…
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Tror inte heller den sortens fläkt finns att köpa längre, tyvärr.
Dock går det alldeles utmärkt att ansluta en helt vanlig spisfläkt till imkanalen i murstocken, bara du hittar rätt stos. Är så både i vårt nuvarande och vårt kommande hus.
Bara det att det typ inte finns några snygga som passar i ett 20-talshus med spiskåpa handbyggd av plåtslagare.
Tänkte att en sån smidigt kan få plats där uppe i kåpan.

Just nu har vi dock tillfälligt en modern fyrkantig sak med fläkt i men den passar inte in alls och ska bort.
 
Med en fläkt som på bilden, så finns det inget fettfilter utan bara en utsugningsfunktion. Fettet från matlagning sätter sig då i kanalen i murstocken och utgör brandfara. Det är väl därför den inte finns längre. Kan du inte köpa en modern fläkt och sen montera din spiskåpa över så gömmer du den nya fläkten.
 
T ex en sån här, nu suger den måttligt ( men bättre än Teknisk ritning av en minimalistisk underbyggnadsfläkt för köksskåp, modell Era 60 Grey, med måttangivelser.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
50-talsfläkten) du kan säkert hitta något bättre men så du får en ide
Teknisk ritning av en minimalistisk underbyggnadsfläkt för köksskåp, modell Era 60 Grey, med måttangivelser.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit och 1 till
  • Laddar…
Tack för tipset.
Jag får fundera på saken.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.