Hej!
Jag har mätt upp att luften i vår grund innehåller mycket fukt. Inte sällan är den över 80%.
Jag tänkte att en utsugs fläkt vore lämplig att installera, enligt samma princip som i ett badrum.
Men då jag söker efter lämplig fläkt hittar jag ingenting.
Kan det vara så att min ide är helt och att jag är ute och cyklar eller finns det sådana fläktar för permanent montage?
Tacksam för svar.
Fredrik
 
Hej!

Tack för svaret!
Jo en avfuktare verkar ju ganska smart, näms även här:
http://www.sp.se/sv/index/services/moist/crawl_space/Sidor/default.aspx

Men borde det inte gå att åtgärda med någon typ av fläkt ändå?
I ett badrum har man ju inte en avfukatre utan mab har ju en fläkt som trycker ut fuktig luft.
Eller är det så att i en krypgrund så spelar det ingen roll ayy trycka ut fuktig luft eftersom tätningen är sämre än i ett hus varpå ny fuktig luft liksom bara byter plats?

Tacksam för kommentarer.
Fredrik
 
I ett badrum är de bara lite fukt just när något duschat. Under grund kan de vara fuktigt konstant (iaf under sommarmånaderna).

Och sätter du bara in en fläkt som ökar luftombytet så blir de säkert bara ännu fuktigare, eftersom varm luft som kommer in i de kalla utrymmet kan rymma mer fukt än kall luft (som det är i krypgrunden). Så då får man kondens.

Om jag svamlar totalt får någon rätta mig.. jag är trots allt bara elektriker och alltså amatör inom detta ämne :rolleyes:
 
Redigerat:
C
Problemet är att luften som ersätter den du blåst ut säkert är lika fuktig. Dom kalla ytorna under huset gör att fukten kondenserar till fritt vatten, och därför ställer till problem.
 
Hej!
Tackar!!
Då menar du att min teori om att fuktig luft i grunden bara skulle byta plats med fuktig luft från utsidan med en fläkt?

Låter som en avfuktare är enda lösningen.

Mvh
Fredrik
 
Ja, vill du bli av med fukt ska du täta grunden, installera en avfuktare och se till att dess dränering är utanför grunden.
Alternativt värmer man upp grunden lite grand efter att ha tätat den. Då minskar den relativa fuktigheten och det är den som är avgörande för den biologiska aktiviteten. Det är så som "Trygghetsvakten" funkar, en värmekabel i grunden helt enkelt. En avfuktare är nog effektivare men för lite väsen och har rörliga delar.
 
Byggnadsvård? Fel forum tror jag.
80% hittar du i de flesta torpargrunder någon gång på året. Om du har problem med dålig lukt eller ruttnande trossbotten ska det åtgärdas.
Annars behöver man inte göra nånting.
Men du kanske har ett Älvsbyhus?
 
Hej!

Jag har varit i kontakt med Munters om detta vid ett tillfälle. Deras förslag var att täta grunden, plasta mot marken, installera en avfuktare samt en evakueringsfläkt för att skapa undertryck.
Det initiala problemet var dålig lukt som gick upp i huset.

Det fungerade, torr grund och ingen dålig lukt efter installation.
 
Hej!

Tackar för alla svaren!
Intressant med att fler kan ha 80% relativ luftfuktighet ibland.
Nej, vi har inte älvsbyhus, vi har ett hus från 1969 som klarat sig i alla år.
Vi har ägt huset i 4 år, men det känns som om man sitter på en tickande bomb med den höga fuktigheten.

Har varit inne på en något galen ide; att gjuta en platta under huset i etapper, nu i efterhand, med cellplast innunder. Så det blir någon form av ordentligt lock mot gmarken. Men jag vet inte om det lönar sig, kanske mest galet.

Mvh
Fredrik
 
Ja antagligen galet då det antagligen inte är fukt från marken som orsakar detta utan för att det är varmt ute med hög fuktighet och som möter den kallare luften i grunden som gör denna höga fuktighet.
Även om det var markfukt så behöver du inte gjuta och ha dig utan lägg åldersbeständig plast på marken.
 
Man kan värma luft med en luftsolfångare och blåsa ner med din fläkt.
 
Ställer en egen undran här, om man nu bara har ca 25-30cm spelrum mellan mark och trossbotten samt torpargrund med en 2-3 ventiler hur får man in plasten då utan att riva grund samt bjälklag?

Tilläggsfråga..

Om man vill ta upp ett nytt ventilhål till en putsad stengrund med timmerstomme är det slag + mejsel som gäller då, samt är det riskfritt vad gäller huset i sig med bilningen?

Har nämnligen dragit nya avloppstammen längs nordsidan på grunden där det gamla ventilhålet delvis blockerats av rör + isolering och vill ta upp ett nytt intill hörn där det är fritt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.