Jag tänkte bygga en avgasutsug till mitt hobbygarage!

Jag har en ventil bra placerad som jag tänkte byta ut mot en stos för spirorör. Det blir spirorör några meter och därefter kopplar jag på en slang som kan anslutas mot avgasrör.

I detta lilla ventilationssystem tänkte jag ha en kanalfläkt monterad.

Nu är frågan om man ska se detta system som en fast installation och att fläkten därför ska följa kraven för fast installation eller om jag kan se det som en lös "apparat" och ansluta fläkten med en gummikabel som i sin tur går till en kopplingsdosa?
 
Ansluter du fläkten till en dosa med en gummikabel är även det en fast installation.
 
Ja, det har du rätt i.

Vad skulle du ha gjort? EKK ställer lite krav på klamring. En gummikabel får väl hänga löst en liten bit?

Jag är lite inne på att använda EKK och gå från ventilationsrör till vägg via någon form av upphängning som ändå måste göras.
 
Redigerat:
EKLK eller någon av dess moderna ersättare, som nog andra har bättre koll på?
 
Om du sätter kanalfläkten nära väggen och drar en EKK till kopplingsdosan med dragavlastning för en anslutningskabel på kanske en halv meter blir det bra.
 
Japp, ventilationsrören hamnar ca 1dm från väggen så inga problem. Med anslutningskabel menar du då en gummikabel antar jag. Då blir det som min elkunniga kompis ville ha det :)
 
  • Gilla
elmont
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.