Hej!

Ska flytta från en hyreslägenhet och såg den här fläken. Antagligen har vi spillt vatten eller något och inte märkt det. Det är under en fotölj.

Golvet har inte svällt eller något sånt men är missfärgat. Går det göra något åt?
 
  • Trägolv med varierad ton, mörk fläck, del av möbel synlig i övre höger hörn.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Tonten Tonten skrev:
Hej!

Ska flytta från en hyreslägenhet och såg den här fläken. Antagligen har vi spillt vatten eller något och inte märkt det. Det är under en fotölj.

Golvet har inte svällt eller något sånt men är missfärgat. Går det göra något åt?
Sitter det djupt? Tar sandpapper, 240 och slipa ner försiktigt.
 
Testa med oxalsyra på ett litet hörn av fläcken. Blanda pulvret med 2 delar vatten. Låt verka några minuter, torka rent ordentligt med fuktig trasa.
 
  • Gilla
tergo och 1 till
  • Laddar…
P Pappa1986 skrev:
Sitter det djupt? Tar sandpapper, 240 och slipa ner försiktigt.
C citronskal skrev:
Testa med oxalsyra på ett litet hörn av fläcken. Blanda pulvret med 2 delar vatten. Låt verka några minuter, torka rent ordentligt med fuktig trasa.
Bör man testa sandpapper först eller oxalsyra?
 
Tonten Tonten skrev:
Bör man testa sandpapper först eller oxalsyra?
Jag har själv aldrig testat med oxalsyra så prova det först
 
  • Gilla
HEM2121
  • Laddar…
Tonten Tonten skrev:
Bör man testa sandpapper först eller oxalsyra?
Absolut oxalsyra, med slipning kan du påverka finishen/glansen också så det syns mer. Men prova på en liten liten del av fläcken först!
 
  • Gilla
HEM2121
  • Laddar…
H
Tonten Tonten skrev:
Bör man testa sandpapper först eller oxalsyra?
Oxalsyra först, ta det i omgångar. Testa med en lite bit först 5-10 minuter. Ser du en positiv förändring så fortsätt och lägg på nytt, låt det ligga kvar 20 minuter och torka rent. Syns fläcken ändå, dvs att du ser en positiv skillnad så fortsätt med en ny omgång tills fläcken är borta. Har du tur så blir det som ett trolleri.😀
 
Jag har varit i varje butik jag kan tänka mig utan att hitta Oxalsyra. Har ni några andra tips när det inte finns i närheten?
 
Tonten Tonten skrev:
Jag har varit i varje butik jag kan tänka mig utan att hitta Oxalsyra. Har ni några andra tips när det inte finns i närheten?
Det borde finnas på valfri bygghandel, Biltema eller färgaffär. Vilka butiker har du kollat och i vilken stad bor du?
 
Tonten Tonten skrev:
Jag har varit i varje butik jag kan tänka mig utan att hitta Oxalsyra. Har ni några andra tips när det inte finns i närheten?
Finns i din närmsta färgaffär.
 
B Bonzo2000 skrev:
Det borde finnas på valfri bygghandel, Biltema eller färgaffär. Vilka butiker har du kollat och i vilken stad bor du?
Falkenberg.

Besökte
Jem & Fix
Dollarstore
Rusta
Thansen
Ica
En färgaffär
En pool affär
Fynda varuhus


Men vi har en annan större färgaffär jag kan svänga förbi imorgon.
 
  • Gilla
Bonzo2000
  • Laddar…
Tonten Tonten skrev:
Falkenberg.

Besökte
Jem & Fix
Dollarstore
Rusta
Thansen
Ica
En färgaffär
En pool affär
Fynda varuhus


Men vi har en annan större färgaffär jag kan svänga förbi imorgon.
Poolaffären borde haft
https://spabadsbutiken.se/varumarken/fixor-by-nitor/fixor-by-nitor-pool-oxalsyra-600gr/
Annars finns det på Bauhaus, Hornbach k-Rauta,K-Bygg, XL-bygg, Båtvårdsbutiker som SeaSea, Hjärtmans och biodlarbutiker.
..och i rabarber..
 
D Dilato skrev:
Poolaffären borde haft
[länk]
Annars finns det på Bauhaus, Hornbach k-Rauta,K-Bygg, XL-bygg, Båtvårdsbutiker som SeaSea, Hjärtmans och biodlarbutiker.
..och i rabarber..
Ja, om vi bara hade någon av butikerna 😆

Ska kolla färgaffären imorgon men annars kanske det blir att köra till närliggande stad. Blir nästan 250 att beställa vilket blir absolut sista utvägen.
 
  • Gilla
citronskal
  • Laddar…
Colorama här har den i sitt sortiment i alla fall. Dock minst 3ggr så dyr jämfört med hornbach eller Bauhaus.
 
mexitegel mexitegel skrev:
Colorama här har den i sitt sortiment i alla fall. Dock minst 3ggr så dyr jämfört med hornbach eller Bauhaus.
Vi har varken Hornbach eller Bauhaus. Fick bli att betala 240 men men
 
  • Ledsen
mexitegel
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.