Hejsan,
Jag har en fråga ang vår träfasad. Den är fläckig, ser ut ungefär som att den är fuktig men det är den inte. Bilden är tagen på solsidan, så färgen börjar bli sliten.

Huset ska målas om i närtid, men jag vill gärna veta om det är något undertill som behöver åtgärdas innan vi sätter igång.
Huset är grundmålad för 12 år sedan med Bestå grundfärg och sedan målat med Allmoge täckfärg faluröd (ej vi som gjort detta, tidigare ägare)
 
  • Faluröd träfasad med fläckar och synliga tecken på slitage och färgbortfall mot en bakgrund av stenplattor och gräs.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
verkar bara vara vid grenar egentligen
hur är det målat tidigare?
 
Sådär ser det ut på en bräda jag har och där har jag haft den briljanta idéen att tvätta med 5-56. :beer: .. i ren panik efter att ha fått på kladdigt fogskum. :D

Därför funderar jag på om man använt något mystiskt medel vid tidigare tvättning..
 
Jag vet tyvärr inte mer än det jag skrev där uppe :( vi köpte huset i höstas. Jag var också lite inne på att man tvättat huset med nån mindre lyckad fasadtvätt, för det är bara på vissa ställen på typ 150cm höjd o neråt. Det är en tvåplansvilla, å på plan 2 är det inte en fläck.
Då kanske jag kan känna mig trygg med att tvätta av fasaden med fasadtvätt å sen måla på ett nytt lager täckfärg?
 
Har det sett ut sådär hela tiden? Risken är ju att det är något som trängt in bakom färgen och som tränger fram direkt eller väldigt fort. Jag skulle testat tvätta+måla och i bästa fall blir det fint och i värsta fall behöver du skrapa rent. Bara testa. :)
 
S
En ytterpanel är nästan till 100% gran och i gran finns det fickor och längsgående delar med kåda ,
det är dom kommer fram som vita fläckar , kådan blir som lite vitt pulver på ytan när solen lyser
Borsta bort och patentera med kvistlack brukar hjälpa innan ny målning , men ingen garanti för att
det blir lika igen efter några år , hur många svårt att säga
Som info angående kådan
Att elda med gran ::: knastrar och sprakar i en öppen spis , det är kådan som exploderar i veden
 
Tack snälla ni för svar!! Det låter ytterst logiskt att det kan vara kådan som du förklarar det. Det ser som sagt bara ut så på solsidan och det har även krupit fram en del kåda på vissa ställen.
Provar rengöra, kvistlacka å måla.
Som sagt, ytterst tacksam för er hjälp!!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.