Hej byggahus!

Jag har en kallvind med lite mögelfläckar. Vad jag kan se och känna så verkar det ytterst ytligt. Det är lite flammigt här och där, både på takstolar, på spont och på lite ohyvlade reglar. Strukturellt tror jag inte det är något problem, men av hälsoskäl hade jag gärna blivit av med det. Huset är från -64, och vad jag kan se så finns det ingen plast. Isoleringen är kutterspån. Kutterspånen ser inte missfärgade ut eller så. Vinden är öppen vid takfoten och har ett ventilationsrör i nock.

Min hobby-gissning är att det är fukt inifrån huset som givit upphov till det. Förbättringar som gjorts är att tidigare ägare satt in ett mellantak i duschrummet (för fuktspärr antar jag). Jag har satt gummilister runt takluckan, där det tidigare var dragigt. Huset är självdragshus, men jag håller på att installera ftx i huset, vilket tillsammans med lite tilltäppande av luftningshål (små hål som fanns längs innertaket mot fasaden och ut) borde minska fukttrycket uppåt. Att sätta ångspärr över alla rum är nog inte aktuellt för tillfället (eller hur viktigt vore det?).

Hur går man bäst tillväga för att bli kvitt det? Något ripa online ledde mig att testa på en liten yta att ha på ättika, och låta det verka någon timme sen skölja bort. Visuellt ser det ut att ha hjälpt relativt bra på de hyvlade ytorna, men på det ohyvlade är det lite grådassigt fortf. Ska man nöja sig med det bara? Hade gärna velat "kapsla in" de små resterna som finns genom att måla med en diffusionsöppen färg t.ex. Flugger 04 Wood Tex (+grund), så att inte de förhoppningsvis döda mögelsporerna kommer ut i luften. Men generellt så verkar rådet vara att lämna trä på vinden obehandlat.

Bifogar lite före och efter-bilder

MVH
 
  • Kallvindens tak med synliga mörka fläckar och trästrukturer, belyser utseendet före och efter mögelbehandling.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Takbjälkar och paneler med fläckar av mögel i en kallvind. En vit kabel syns fäst längs en av takbjälkarna.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Träpanel i en kallvind med synliga ytliga mögelfläckar på vissa reglar. Under träpanelen ligger kutterspån som isolering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Före-bild på kallvindsisolering, med trästolpar och spånskivor som har ytliga mögelfläckar. Spånen på golvet visar kutterspånsisoleringen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Det där gråvita är med största sannolikhet gammal puts som har stänkt.😎
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit och 1 till
  • Laddar…
Och är det mögel så hade jag bara övervakat så att det inte ökar i storlek.
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit och 1 till
  • Laddar…
K
Jag är inne på samma spår som nämnts ovan. Det jag kan se på bilderna ser ut som rester från byggnationen av huset. Det är alltid svårt att se eventuell, lätt mögelpåväxt på bilder. Ta du in en besiktningsman om du kan. Det kan det väl vara värt?

Måla ingenting på vinden. Att övervaka t.ex. var sjätte månad är också ett bra tips ovan.

Ofta uppstår mögelprobem när man byter uppvärmningssytem på huset. T.ex när man byter från oljeeldad panna (som ger en varmare murstock) till t.ex luft-luft värmepump eller fjärrvärme.
 
Manganbangan Manganbangan skrev:
Det där gråvita är med största sannolikhet gammal puts som har stänkt.😎
Haha ja nu när du säger det.... Det ser lite stänk-aktigt ut på flera ställen. Inte så organiskt
 
  • Gilla
Manganbangan
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.