Jag bor i en lägenhet från 30-talet med en lite udda väggkarm på en rumsavdelande (ej bärande) vägg; genomgången mellan rummen går fri upp till taket så det finns ingen dörram (eller dörr) mellan rummen.

På denna karm hade färgen börjat flagna så jag tog bort så mycket jag kunde, torkade med funtad och torr trasa och spacklade. Underlaget verkade vara någon slags metall med rester av färg och underliggande puts.

Väggkarm från 30-talet med flagnande färg, synliga metall och putsrester, nyligen spacklad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Kort efter spackling (15-20 min) framträdde vad som ser ut som brun-röda fläckar där jag spacklat; direkt efter påstrykning syntes dock inget särskilt.

Delvis spacklad väggkarm med brun-röda fläckar på vit grund och intilliggande lila tapet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Kan det vara något i det underliggande materialet som spacklet dragit ur och i så fall vad? Bör man slipa bort, grundmåla och göra om eller grundmåla direkt på det fläckiga spacklet?

Jag hade tänkte måla karmen med några lager med blank färg i vilket fall.
 
om karmen är av metall så är det där rostfläckar.
du får använda ett spackel som inte innehåller vatten.
 
Eller rostskydds måla innan spackling
 
Tack för svar.

Jag trodde först det var någon slags puts eller annan beläggning, eftersom väggen avdelar sov- från vardagsrum så tänkte jag att det inte kunde vara några större mängder fukt.

Kan man lägga någon grundfärg eller linoljespackel ovanpå och sen måla eller måste man skrapa bort allt för att det inte ska slå igenom färgen?
 
Går bra.
 
  • Gilla
Carju
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.