Hittade en himskans massa muslort på vinden trodde jag, men vid närmare genomlysning såg jag att det hade samlats vid skorstenen. Och däruppe på skorstenen och mot nocken hängde det ett gäng fladdermöss. De rörde sig inte när jag lyste på dem, betyder det att de tänker övervintra på vår vind?

De får väl hänga kvar där, men jag vill inte ha bajs i håret när jag går på vinden. Sätta 'regnskydd'? :)
 
Fridlysta o förbjudna att röra/störa är de små liven också!
 
Fladdermöss vill bara övervintra och bo där det är torrt och fint, vilket ju är ett bra betyg till ditt hus, dessutom gör de ingen skada på huset. Här är en länk om fladdermöss i bostäder och de rekommenderade att man skulle sätta upp något innertak för att slippa spillningen.
http://www.naturvardsverket.se/sv/Att-vara-ute-i-naturen/I-tradgarden/Fladdermoss/

Vi hade fladdermöss i källaren när vi flyttade in och först tyckte jag det var äckligt, men när jag läst på lite kändes det bra och vi vågade lita på att fuktmätningen vi gjort kunde stämma.. nu har de flyttat och vi använder källaren mycket mer än tidigare ägarna, så jag tror de inte vill komma tillbaka:(
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.