i några apparatdosor har det blivit så att flexrören 2 st anslutits till en apparatdosa fast det sitter 3 dosor bredvid varandra.

2 apparatdosor ska vara till 230V en apparatdosa till LAN uttag - allt i en "3-ram". med 2 eluttag och ett lanuttag.

nu behöver jag alltså dra FK via LAN dosan till närliggande 230V dosan - och då behövs väl extra isolering på FK och kanske även på LAN kabeln.

vilken isolering krävs?

i någon dosa kan jag kanske få in ett flexrör från ingång till nästa dosa.

annars - bör man ha plastslang? - och krävs särskild tjocklek eller typ av plastslang?

räcker det att isolera FKn?

en annan fråga - dosorna ligger ju tätt mot varandra - men mellan LAN dosan och första 230V dosan finns en öppning - behöver den öppningen sättas igen förutom där FK kommer upp? - räcker tejp då?
 
förstår inte varför du ska behöva 230V i landosan, du har väl ett rör för lan kabeln till lan dosan och ett rör för uttagen till de dosorna. Du drar lankabeln till den dosan och i den har du bara lan-kabeln. I de andra två har du 230V.
 
nja problemet är just att de 2 flexrören har anslutits till en av de 3 dosorna - dvs jag måste ta in LAN + 230V till sammadosa och via dosan gå till nästa dosa - så det går inte att undvika att 230V går igenom samma dosa som LANuttaget sitter på( om man inte ska riva väggskivor etc.

LAN ---- DOSA DOSA DOSA
FK ---- LAN ---- 230V 230V


vad säger ni om isoleringskravet på FKn i detta fall - se första inlägget?
 
Kan du inte flytta ett av rören istället till den dosan du vill ha det i?

Annars är väl regeln att allt måste vara isolerat för den högst spänningen om jag minns rätt från en tråd någonstanns.
DVS du måste isolera cat-kabeln som om den vore 230V förande... Kan bara tänka mig att det är meckigt det med.
 
Om elen dras med EKK eller annan kabel med likvärdigt skydd så får den passera genom en dosa med annan spänning. Den typen av kabel är redan dubbelisolerad. Däremot får inte en avmantlad EKK förekomma i samma dosa som t.ex. en lankabel.

Om du ska dra el genom dosan med lankontaktdonet kan du använda EKK och gå förbi.

Om du ska dra lankabeln genom en eldosa kan du använda isolerslang godkänd för 230V.
 
ok

jag ska dra el genom dosan med lankontaktdonet - och använda EKK är alltså ett sätt. det kan dock bli problem att få dit en 4G1,5 och även en 3G1.5 pga böjarna.

Så det blir nog att extraisolera FKn - med särskilt godkänd isolerslang - har den särskild beteckning? är det ok?

ska jag använda samma slang till LAN sladden för extra säkerhet eller behövs inte det?
 
JanneSjo skrev:
jag ska dra el genom dosan med lankontaktdonet - och använda EKK är alltså ett sätt. det kan dock bli problem att få dit en 4G1,5 och även en 3G1.5 pga böjarna.
Hur långt har du till nästa kopplingsdosa för elen? Skala av manteln från EKKn på den bit som går i rör så bör det gå. Ha alltså bara mantel där EKKn passerar dosan (och en liten bit in i röret)

Var beredd på att det kan bli trångt för ett nätverksuttag i dosan med den extra kabeln bakom.

Men jag skulle nog hellre ha öppnat väggen och åtgärdat grundproblemet. Om det är gipsskivor så går det ganska lätt att öppna för att sedan sätta tillbaka samma skiva. Men det är jag det.
 
det är redan målat så jag vill helst inte öppna väggern. det är väl 3-4m med två böjar - kanske går med EKK avskalad i röret som du beskrev.


är det godkänt med isolerslang? eller ev flexrör istället för EKK?
 
Jag var tvungen att göra om en kabel/rör dragning i en vägg. Det enda som behövdes var två hål i gipset på ca 20x20 cm, sparade de utsågade delarna och fäste de sedan med trädbitar som skruvades fast både i "luckan" och i kanten runt om.
på med lite spackel och färg och det syns knappt

Är det hyffsat nymålat och du har kvar samma färg så syns det ännu mindre!
Gör hålen, åtgärda måla lite extra på spaklet och ev en ny målning på den väggdelen.

edit:

Gör du om rördragningen så gör du det lätttare för dig nästa gång. Om du måste byta en kabel eller två. Då har du separata rör och du slipper allt extrakrångel med isolering igen.
 
ok

är det godkänt med isolerslang? eller ev flexrör istället för EKK?

eller är EKK det enda alternativet om man inte vill öppna väggen?
 
öppna väggen.
 
när ni säger öppna väggen - är det för att det inte är godkänt att använda isolerslang eller för att ni ser det som en bättre långsiktig lösning?


jag har några fler dosor där det är 2 rör anslutet till ena dosan - utfört av elektikern - så jag fick uppfattningen att det ska funka bara man isolerar.

och jag vill faktiskt inte öppna väggen.


så frågan kvarstår

är det godkänt att använda isolerslang för att estraisolera FK som går igenom apparatdosa för LAN
 
Jag tror inte att det är krav på just EKK, du kan extraisolera på annat sätt. Vi får se om någon säger emot..;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.