Hej,

Vi har börjat renovera i en BRF lägenhet byggd på 1960-talet. Upptäckte när vi drog bort gamla lister i hallen att det fanns FK kablar bakom som även går upp i dörrfoder och ner i golvlisterna igen. De kommer upp från plaströr ur golvet samt vägg och sedan var de lagda bakom golvlisterna utan rör för att sedan gå in i rör i golvet igen...

Har läst och frågat runt, tydligen är detta känt med HSB föreningar och hus byggda runt 1960-1970.

Vad gör vi nu?

Behöver en elektriker komma hit och dra om allt eller hur kan man åtgärda detta?

Vi vill helt enkelt att kablarna inte ska synas och även kunna sätta dit nya lister.

Tacksam för råd!
 
  • Bild på gamla eldragningar med FK kablar exponerade bakom golvlist i en lägenhet från 1960-talet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gula och gröna FK kablar exponerade längs en vitmålad vägg och trägolv, utan rör, i en lägenhetsrenovering från 1960-talet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag tror inte att detta var OK ens då.
Idag är det ett stort NOGO. Ni behöver ha en annan lösning. Tänk även på att ni som BR-innehavare har fullt ansvar för elinstallationen.
 
Jag har för mig att det var någon hustillverkare som körde ned det konceptet. Varför skulle det inte vara okej? Listerna var klassade som kabelkanaler. Det är som att montera ett elrör på väggen. Det är okej, men knappast något man vill. Du lär dock inte hitta den typen av lister i dag.
 
  • Gilla
Leif i Skåne
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Jag har för mig att det var någon hustillverkare som körde ned det konceptet. Varför skulle det inte vara okej? Listerna var klassade som kabelkanaler. Det är som att montera ett elrör på väggen. Det är okej, men knappast något man vill. Du lär dock inte hitta den typen av lister i dag.
Mockfjärds element hus körde med denna lösningen främst i taket
 
  • Gilla
henriksanden
  • Laddar…
Ja det finns flera HSB med samma koncept, golvlist och foder är formade som en kabelkanal med en del fast och ett U- format lock som satt med snäpplås.
Men på din bild verkar det inte finnas någon underdel. Hur var listen fastsatt?
 
T Tosse skrev:
Men jag vet inte varför det skulle vara säkerhetsmässigt sämre än en kabelkanal så länge det krävs verktyg för att öppna.
Och då menade hustillverkaren att listen och bakomliggande gips var den andra isoleringen? I min värld ska man även kunna förutse var elledningen är dragen så att man slippa borra eller spika i den. Och därför är jag djupt misstänksam mot den lustiga svenska vanan att ha flexrören hängande helt vilt i långa girlander bakom gipsskivan i väggen. Jag förstår mig inte på det svenska elsäkerhetstänket!
 
Enkelisolerad FK bakom list är inte Ok, mantlad kabel bakom list är Ok. FK ska ligga i rör eller kanal, inte ligga direkt mot byggnadsdelar.
 
Tack för svar! Jag ska ringa elektriker idag och be de komma och kolla. Vad tror ni att de kommer behöva göra för att lösa detta?

Drar man nya kablar helt och hållet eller kopplar man typ om till mantlad kabel där vid rören (där de kommer från golvet/väggen)? Eller något annat?
 
Som sagt, det byggdes massor med hus på 70 talet, och nog även in på 80- talet, med golvlister av plast, där det fanns integrerade kanaler. I dessa kanaler drogs FK. Jag förutsätter att det var OK enl. reglerna på den tiden. Vi har bekanta med en sådan lägenhet i Kista. Där tror jag att även dörrfodren ingick i systemet. Ledningar drogs upp över dörrarna.

Jag såg bara hur det såg ut mitt i deras renovering för ca 15 år sedan. Då var det "halvrivet", så jag såg inte allt.
 
Men sedan finns ju den intrikata frågan, vad gör man åt det idag. Om man vill göra en måttlig renovering.
 
Rent tekniskt kan man väl sätta dit en godkänd kabelkanal - Såna finns ju även i dag.
Om det är estetiskt och praktiskt möjligt vet jag dock inte...
 
Går ju att fräsa ur i träet alternativt sätta sockel och foder ned distans så man få in en FKK. Fräser man ur i nederkant av vägg borde det vara rätt enkelt.

Edit: man kan ju även dra FKK hela vägen i röret och så fräsa ur i fodret och gå ut så kabeln ligger ovanpå sockeln.
 
Man kan ju även använda vanlig ellist och tillbehör som finns av div fabrikat..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.