Vågar man knalla in med vanlig Fk i en infällnadsburk för downlights eller ska man välja ngt värmebeständigare?
 
Trä på armerad silikonslang i burken.
 
Mmmm har det till de flesta burkarna men har slarvat bort ett gäng......
Vart köper man det?
 
Kan det funka med krympslang?
 
Funkar mycket bra med silikonslang! och lär väl bli mycket billigare än att använda RHH...

Silikonslang går att köpa på rulle på StorEL.
 
Så det gör inget att grundisoleringen på FK:n skadas, om man har trätt silikonslang över den?

Silikonslangen hindrar ju inte värmen från att tränga igenom, och en PVC-isolerad kabel klarar ju max 70 grader kontinuerligt.
 
Man trär ju på silikonslangen på FK'n för att förhindra att kablarna ska brinna upp, blir ju väldigt varmt i ALU-pottan eller vad man nu använder!
 
Precis, det blir väldigt varmt. Oavsett om man har silikonslang eller ej på kabeln, får den samma temperatur som omgivningen. Om inte högre. Då borde ju PVC:n skadas!
 
Utan att säkert veta det så tror jag att slangen ger en viss isolering så att den värme som kommer in till FKn kan ledas ut av kopparn. Koppartråden leder ju värme ganska bra, och får antagligen inte samma skadliga temp som ytter delen av isoleringen. Med siliconslangen så "flyttar du ut" det varmaste skiktet.

Min egensnickrade teori, kan mycket väl vara felaktig.
 
Hmm...utan att vara fysiker så tycker jag att det borde i så fall kräva att kopparen kan leda ut lika mycket värme som ljuskällan avger. Annars borde temperaturen tids nog vara densamma i alla delar. Naturen strävar ju efter jämvikt!
 
Ja den behöver kunna leda bort så mycket värme som lampan avger till tråden. Inte till hela utrymmet.

I mitt resonemang så får ju trådens yta (siliconet alltså) den temp som gäller inne i burken typ 90 grader? Sedan leds denna värme in mot koppartråden som håller en lägre temperatur, eftersom värmen leds in "trögt" genom plasten, till kopparen som leder värme mycket bra, om vi antar att kopparen håller en temperatur på 40 grader, så får vi hälften av skillnaden mitt i plastpaketet alltså ungefär vid övergången till PVC, där borde med mitt resonemang då bli 65 grader.

Den värme som kopparen leder bort kyls sedan av utefter ett antal meter kabel på väg mot transformatorn.
 
Hm 90 grader får vi hoppas att det INTE blir inne i burken, då har man valt för liten burk. Trä börjar torrdestillera vid ca 90 grader.
 
Om man tittar på Maxels web plats, så redovisar dom provningsresultat för sina metallburkar med olika armaturer, där finns angivet i åtminstonde ett fall att temperaturen blir 92 grader (framgår inte var i burken dom mätt) och att godkännandegränsen var 90, men 5 graders tolerans var OK.

Tyckte också att det lät högt.
 
Kinslayer skrev:
Funkar mycket bra med silikonslang! och lär väl bli mycket billigare än att använda RHH...

Silikonslang går att köpa på rulle på StorEL.
Har du ngt E-nummer, hittar det inte?


Min tanke med krympslang, ingen som tror på den?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.