Hej!
Går det att på ett ungefär att räkna ut hur lång framledningstid man får till olika tappställ i ett hus, om man vet hur långt det är från fjv-växlaren till de olika ställen?

Jag sitter och funderar på placering av fjv-växlare och vill ju helst att den ska vara i vägen så lite som möjligt.

Där jag har rödstreckat i garaget ska det vara lite garderober, klädhängare osv.

Är det "värt" att flytta fjärrvärmeväxlaren till andra sidan garageväggen för att korta ner ledtiderna? Pratar vi 3 sekunder, eller 15 sekunder?

Jag vet att all data inte är given, så som var rören går, dimensioner etc. Så det kanske inte ens går att svara på. Men om någon har erfarenhet av liknande upplägg är jag tacksam :)

Planritning av ett hus med markerade VVS-ledningar och rödstreckat område i garaget för garderober.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Ett par meter har marginell betydelse, men se till att rören är tillräckligt grova.
Själv bor jag i ett hus där nedervåningen byggd 1960 där rören är ingjutna 3/4” ca 19 mm invändigt, här kommer det mycket snabbt varmvatten typ < 1 sek/ meter ledningslängd och det är nästan omgående full temperatur!
Men till den övre våningen byggd 1976 har man använt 15mm prisolrör (12 mm inv) det är i meter ungefär lika långt som där nere, men här tar det 15-20 sekunder innan det förnimmer någon värme och lika lång tid till att värma upp kopparen i rören så man kan kliva in och duscha.
Så minst 20 mm rör.
 
  • Gilla
Låset
  • Laddar…
L Leif i Skåne skrev:
Ett par meter har marginell betydelse, men se till att rören är tillräckligt grova.
Själv bor jag i ett hus där nedervåningen byggd 1960 där rören är ingjutna 3/4” ca 19 mm invändigt, här kommer det mycket snabbt varmvatten typ < 1 sek/ meter ledningslängd och det är nästan omgående full temperatur!
Men till den övre våningen byggd 1976 har man använt 15mm prisolrör (12 mm inv) det är i meter ungefär lika långt som där nere, men här tar det 15-20 sekunder innan det förnimmer någon värme och lika lång tid till att värma upp kopparen i rören så man kan kliva in och duscha.
Så minst 20 mm rör.
Tack!
 
  • Gilla
Leif i Skåne
  • Laddar…
Det är tryck i FJV jag fyller min pool med 20 mm rör och slang direkt med 40˚C varmvatten!
Det tar bara en timma för 2000 liter, klart att bad, Jag har varit uppe i 80 kW uttagen effekt från fjärrvärmen (95˚)på vintern när vattnet in är kallt medan på sommaren då kallvattnet är 12-13˚C och FV bara är 82˚ kommer man bara upp i 60 kW.
Värmemätare med display som visar effektuttag på 78,01 kW för uppvärmning av poolvatten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

2 tips, vid nybyggnation se till att få ett T-rör efter vattenmätaren och före andra huvudkranen, här kopplar man in en vattenutkastare som det alltid är vatten i även när man stängt huvudkranen in till huset. Det är guld värt att ha tillgång till vatten i trädgårdsslangen när man meckar med en kran!

Tips 2 dra rör 20 mm RiR till den sidan av huset där ni ska ha pool/barnpool, denna ledning kopplas så man blanda både kallt och varmt vatten till utkastet. När barn/barnbarn vill bad skall det vara klart på 10 minuter med 35ºC
 
Redigerat:
L Leif i Skåne skrev:
Ett par meter har marginell betydelse, men se till att rören är tillräckligt grova.
Själv bor jag i ett hus där nedervåningen byggd 1960 där rören är ingjutna 3/4” ca 19 mm invändigt, här kommer det mycket snabbt varmvatten typ < 1 sek/ meter ledningslängd och det är nästan omgående full temperatur!
Men till den övre våningen byggd 1976 har man använt 15mm prisolrör (12 mm inv) det är i meter ungefär lika långt som där nere, men här tar det 15-20 sekunder innan det förnimmer någon värme och lika lång tid till att värma upp kopparen i rören så man kan kliva in och duscha.
Så minst 20 mm rör.
OJ, det borde vara snabbare VV med tunnare rör. Mindre kopparmassa att värma upp, mindre kallvatten att tömma ut innan VV kommer.
 
  • Gilla
GK100
  • Laddar…
Staffans2000
L largab skrev:
OJ, det borde vara snabbare VV med tunnare rör. Mindre kopparmassa att värma upp, mindre kallvatten att tömma ut innan VV kommer.
Visst. Så är det. Därför har jag 12mm kopparrör till varmvattnet. Tidigare var det 22mm. och det tog naturligtvis väsentligt länge tid. Det säger sig självt.
 
L largab skrev:
OJ, det borde vara snabbare VV med tunnare rör. Mindre kopparmassa att värma upp, mindre kallvatten att tömma ut innan VV kommer.
Låter rimligt.
 
L largab skrev:
OJ, det borde vara snabbare VV med tunnare rör. Mindre kopparmassa att värma upp, mindre kallvatten att tömma ut innan VV kommer.
Man kan tro det, men det är frågan om energiinnehållet i det vatten som gå åt för att värma upp röret till 60˚.
Antag att det går åt 5 liter 60˚ vatten för att värma upp 15 m kopparrör.
Det tar c:a 6-7 sec med 20 mm rör, men med 15 mm rör tar det över 30 sec !
 
L Leif i Skåne skrev:
Man kan tro det, men det är frågan om energiinnehållet i det vatten som gå åt för att värma upp röret till 60˚.
Antag att det går åt 5 liter 60˚ vatten för att värma upp 15 m kopparrör.
Det tar c:a 6-7 sec med 20 mm rör, men med 15 mm rör tar det över 30 sec !
Och 12 rör tar 1 minut?!
Du verkar ha egna energilagar.
 
Sist på röret sitter en snålspolande kran så tar det ändå 2 minuter ;-)
 
  • Haha
Leif i Skåne
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.