Hejsan.
Har fjärrvärme och en AlfaLaval-växlare som fungerat klockrent under den kalla vintern iår.
Har vattenburen golvvärme på nedervåningen och radiatorer där uppe.
Nu helt plötsligt har värmen börjat bete sig underligt i radiatorerna.
Sent på kvällen/natten slutar det komma värme och elementen blir iskalla. Oavsett om termostaten står på 9 eller något annat (har haft dem på 6 hela säsongen hittills med gott resultat).
Sen kommer värmen igång igen på förmiddagen. Har inte hittat något logiskt samband med vad som sker.
Jag har luftat av, har kollat så det finns tillräckligt med vatten i systemet, cirkulationspumpen går (eftersom värmen kommer tillslut), jag har manuellt ställt in 21 grader så jag kör inte med dygnslogik el.dyl.
Jag känner på rören att jag har värme ut, och systemet säger själv 45 grader.
När jag känner på rören vid elementen så finns där ingen värme.
Det sjuka är att det började från en natt till en annan och det var kallt o ruggigt på morgonen i huset när man gick upp. Nu är det så varje dygn. Värmen kommer, sen lägger den av.

Hur 17 kan det bli såhär??? Vad kan jag göra (tills jag får hit någon som kan kolla på det)?
Alla tips emottages tacksamt..
 
Säker på att du inte har råkat ställa in nån nattsänkning?
Antingen det eller så är det fjärrvärmeleverantören som gör nåt jobb i systemet på nätterna och stänger av. Men då borde dina grannar ha samma fel.

Men när du känner att det är kallt på rören till elementen, är det värme på rören vid fördelaren till golvvärmeslingorna på nedervåningen då?
 
Redigerat:
C
Är du helt 100 på att du har nog med vatten? Låter precis som att du behöver lite högre tryck.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.