Jag planerar som bäst ett nybygge.
Det blir platta på mark och fjärrvärme som uppvärmning.
FJV centralen kommer att placeras mitt i huset, ca 4m från yttervägg.

FJVleverantören vill gärna att jag gräver ner ett Ø160mm markavloppsrör som de sedan ska skjuta in sin Ø130mm kulvertslang igenom (enklare för dem och utbytbart i framtiden)
Detta avloppsrör skulle få en ganska svag lutning och därför måsta dras genom isolering/armering/betongplattan en ganska läng sträcka.

Jag hade föredragit att ha en kulvert som gick rakt in under huset och gjorde en 90º böj och kom rakt upp genom plattan under FJVcentralen, dvs rakt upp genom isolering/armering/betong.

Går det att kombinera leverantörens önskemål om utbytbarhet med mitt önsekmål om att komma in med kulverten i huset rakt underifrån och upp?

Hur har ni andra som byggt nytt och anslutit FJV gjort, har ni alla haft FJV centralen på ytterväggen?

Smarta tips mottages tacksamt.
 
Ska själv bygga om och planerade att dra in fjärrvärmerör som en förberedande grejj nu. (själva fjärrvärmen skulle inte komma förrens tidigast 2014)
Fick rådet att lägga ett 200mm avloppsrör som dom kunde trä in rören i sedan.
 
Låter klokt, men ett avloppsrör som ligger med svag lutning kommer att mynna ut i plattan på en flera meter lång sträcka, detta blir såklart inte alls bra.

Hur ska man bra sig åt att få kulverten att komma rakt upp genom plattan?
 
Man kan använda en färdig 90 graders böj som man kan gjuta in i plattan för attsedan koppla in senare.
 
En 90° böj upp igenom plattan.

Röret är ju böjligt.

637px-CrNi-Stahl-Wellrohrflex_60_126.jpg
 
Du kan inte göra en mindre kabelbrunn 50*50*60 typ,
Gå in med 160mm rör rakt in i brunnen, och kanske ett par rör till för framtida bruk.
När allt är draget så kan du gjuta ett lock med ursparning för rören och lägga över
 
Hur lång tekniskt livslängd har fjärrvärmerören? Markavloppsrör håller inte för evigt. Jag tycker du ska göra på ditt sätt. Låt fjärrvärmeentreprenören lägga kulverten och svetsa ihop en 90graders böj så är allt klart för inkoppling i centralen.
 
Fisch skrev:
Hur lång tekniskt livslängd har fjärrvärmerören?
Dom skrev i lokaltidningen för någon vecka sedan att fjärrvärmeägaren måste börja byta ut sina äldsta rör då dom är i dåligt skick.
Första rören installerades 1974 här... Så det är ju "bara" 37 år..
Men rören som installeras idag är väl av bättre kvalitet så dom ska väl förhoppningsvis hålla längre?
 
Tack för era tips.
Självklart funkar en 90º böj under plattan, men då blir den inte lätt utbytbar i framtiden.
Kanske iden med en kabelbrunn är den bästa lösningen, då kan avloppsröret få ligga precis under isoleringen och en 90º böj kan i efterhand monteras nere i brunnen
 
Jag har ingen erfarenhet av fjärrvärme mer än att det har blivit varmt i mina tidigare lägenheter.
Men måste kulverten komma upp vid fjärrvärmecentralen.

Går det inte att upp i innervägg strax innanför yttervägg och sedan går därifrån med lämpligt rör?
Eller är det värmeleverantören som har specifika krav på att kulverten ska gå direkt till fjvc?
 
Hos "min" fjärrvärmeleverantör får man vid beställning ut, om man vill, en sk ingjutningsböj som egentligen bara är en 4-5 meter långt fjärrvärmerör med 90 graders böj på som man gjuter in eller lägger i krypgrunden. Så har majoriteten av kvarterets närmare 100 hus gjort.
Har inte ens hört talas om att de vill ha det utbytningsbart, tror faktiskt dagens prylar håller husets livslängd.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.