Hjälp!
Fjärrvärmecentralen låter och väsnas med ett "bubblande" ljud. Vad kan det vara?
En anställd skickade en filmsnutt på det nu. Hoppas ljudet kom med i länken. Jag är själv ej på plats. Det är ett antal mil att köra. Felanmälde precis eftersom Borås Energi & Miljö saknar jour; bara telefon under kontorstid.
Tack för all input!
//Johan
 
Beror på vad det är för tryck i systemet, vad visar manometern, är det tomt på vatten så är det luftbubblor som låter i pumpen
 
Har varit och kollat nu. Och hemma igen.... (Tur man har snabb bil) Manometer... det finns minst 5 st! Men den till tryckkärlet låg som den skulle. Förra ägaren har ritat m tuschpenna... ! Finns ingen luftningsventil men jag provade att fylla på lite vatten, det gick bra tills överfyllningsventilen löste ut. Höll på o skita ner mig men det blev bra efter 1 minut igen. Ljudet verkar komma från en liten pump som känns aningens lite för varm. Inte farligt för en annan pump för TILLVATTEN visade 45 grader och den var mycket varmare. Så den som låter kan max hålla 35-40 gr. Ok? Låter lite som om den behöver smörjas. Kan vattenpumpar låta som om de både bubblar och håller på att "skära ihop"?
 
Kan vara att den är på G, det med skrammel kan vara att rotorn ligger och åker lite kan fram/tillbaka när dom slits, troligtvis ett byte på G för dig. Det är våta motorer och kan inte smörjas, vattenlager i dom
 
Allt är under kontroll. Borås Energi och Miljö tittade på den igår och byter pumpen på måndag. Jag kan andas ut. Tack för att ni finns!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.