Vi ska bygga nytt och i huset ingår frånluftsvärmepump. Nu har vi fått information om att det finns fjärrvärme utanför tomtgränsen. Vilket ska vi välja? Enligt husleverantören kombinerar vissa, kan det vara ekonomiskt försvarbart?
 
_ap_
knappast då jag tycker fjärrvärme med alla kostnader inräknat ligger nära elens pris.
Vet inte hur det ser ut hos dig.
 
Ska man behålla frånluftsvärmepump som ingår i entreprenaden eller koppla in fjärrvärmen istället?
 
Behålla pumpen!

Mvh
 
PX-21 Varför? Är det ekonomiskt fördelaktigt. Vi tänker lite på att en pump kanske bara håller i 10-15 år.
 
Men rören är dragna ;) så det får väl tyvärr bli till att serva ?byta? aggregat.....

Men koppla gärna in en kamin mitt i huset när ni ändå bygger nytt..(Ovärderligt

Mvh
 
Redigerat:
PX-21 skrev:
Men rören är dragna ;) så det får väl tyvärr bli till att serva ?byta? aggregat.....

Men koppla gärna in en kamin mitt i huset när ni ändå bygger nytt..(Ovärderligt

Mvh

Inga rör är dragna ännu och kamin har vi beslutat att inte satsa på eftersom man ändå inte får elda för uppvärmning i området, endast en brasa för "syns skull" någon dag i veckan.
 
Hmm .nu menade jag om flvp går sönder om 10 år så är ju rören dragna och det behöver bara bytas aggregat (Om det havererar totalt vill säga)..

Fick man elda?Om man får så en modern kamin släpper inte ut mycket för näsan...
Frågar igen för du skrev elda lite...

Mvh
 
Jag har nyss gjort samma val till mitt nybygge, valet föll på att välja bort FLVP och satsa på enbart fjärrvärme som uppvärming + kamin.

Min lösning blev vattenburen golvvärme kopplad till värmeväxlaren från fjärrvärmeleverantören samt ett FTX-system med återvinning.
Merkostnaden blev ca 30-40 000 kr. Svårt att tjäna igen på skillnaden mellan el och fjärrvärmepriset men jag resonerade som föregående talare att FLVP knappast håller för evigt, det gör förvisso varken värmeväxlaren eller ventialtionsaggregatet heller men det är separata enheter som ju också går byta separat,
 
Fjärrvärme skulle jag aldrig våga satsa på. Att ha en monopolist som produktleverantör skulle ge mig magvärk varje kväll. Kommer att kosta mycket stålar i det långa loppet....
 
Fjärrvärmepriset har här de senaste åren följt oljepriset.

Tittade på en villa med fjärrvärme för 2 år sen. Ringde kommunen, som är ansvariga, och frågade vad det skulle kosta att koppla bort det. Stackaren blev förstörd, kunde inte förstå varför man skulle vilja det.:D
 
Hej

Fjärrvärme är det överlägsta mest bekvämt och driftsäkert. Men vill man krånglatill det så ta något annat. Fjärrvärme priset ligger på halva elpriset i de flesta kommuner. Samt en viktig skillnad som alla som ny konverterat till fjärrvärme kanske upptäckt är att du får en lägre förbrukning med fjärrvärme än då du värmt med tex vattenburen el.
Därför bla att du slipper hållla värmen 60grader på en varmvattenberedare på ca 200l året om då varmvatten tillverkas då kallvatten passerar en egen värmeväxlare och du får därmed också oändligt med varmvatten.

Vi drog in fjärrvärme i vårt tidigare hus och jag skulle lätt välja det igen om jag nu kunde men bor man där jag bor så får man borra istället.

Kom ihåg att fråga någon som har egen erfarenhet av fjärrvärme gärna i din hem kommun.

Fjärrvärmen kan aldrig bli så dyr som el då tex el kan man göra otroligt många olika saker med jmf fjärrvärme som bara är varmt vatten som bara kan värma hus etc. Dvs el är en mkt mer värdefull energiform och därmed inte något man skall värma huset med om man kan välja.

Mvh

Mikael
 
TanjaoMarkus skrev:
Fjärrvärmepriset har här de senaste åren följt oljepriset.

Tittade på en villa med fjärrvärme för 2 år sen. Ringde kommunen, som är ansvariga, och frågade vad det skulle kosta att koppla bort det. Stackaren blev förstörd, kunde inte förstå varför man skulle vilja det.:D
Det är väl bara att investera sådär 150tkr i en bergvämepump och slå av fjärrvärmen hur svårt kan det vara....


/Mith
 
pimpelgas skrev:
Fjärrvärme skulle jag aldrig våga satsa på. Att ha en monopolist som produktleverantör skulle ge mig magvärk varje kväll. Kommer att kosta mycket stålar i det långa loppet....
Innan du börjar få magvärk så ta och räkna och väg gärna in livslängd i kalkylen så slipper du magvärken. Det är lätt att tycka till om saker man inte har en aning om innan man tittat ordentligt...

/Mith
 
Redigerat:
Eftersom vi ha gratis el de första tre åren (enligt ett avtal) så drar vi tomrör från tomtgränsen in i huset för byte till fjärrvärme efter de tre åren. Därför sätter vi in frånluftsvärmepumpen till att börja med (ingår i huset). Sedan blir det en kombinerad lösning. Låter det vettigt? Eller ska vi ta enbart fjärrvärme efter de tre åren?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.