Vet att frågan har varit uppe tidigare men ett riktigt svar har inte dirket framkommit:

- om man måste använda sig av fjärrvärme (står i planbestämmelsen) och vill även har FTX, vilka produkter/nodeller skall man införskaffa då?

I dagsläget är jag erbjuden en IVT490 med tilläggsmodulen IVT630 (fjärrvärme) för detta, men det känns som en onödigt klumpig och dyr lösning. Plus att jag då inte får FTX (som jag vill ha för komforten).

Fjärrvärmeväxlare? FTX-modell? Priser? Mer ...?

Kolla på tex
www.temovex.se
www.systemair.se
www.heru.nu
flera finns, kolla verkningsgraden vid val

Kostnad ca
FTX ca 14-18000
lika mycket för kanaler och don (i vanlig 1½ plans villa)
2000 för vattenbatteri (förv) med reglerventil

kostnad?

Hur är det med fjärrvärmeväxlare då?

En undercentral (om det är det du menar med fjärrvärmeväxlare) måste du alltid ha. Rek kan du få av fjv.leverantören, ev har de också "massköp"

om du tänker på att använda fjv, istf elslinga, för påvärmning i FTX så var det det som jag menade "2000 för vattenbatteri (förv) med reglerventil"

I samma dilemma, har dock skippat FTX till förmån för enkel F-vent. När det gäller den ekonomiska biten har jag redan räknat ut FTX. Även om man räknar med att släppa ut 4000-5000kWh varje år, så tar det storleksordningen 25-30 år för min del att räkna hem FTX. Jag köper dock argumenten att FTX kan vara komfortmässigt överlägset F-vent. Vad är egentligen den stora fördelen? Är det verkligen sån risk att det blir dragigt om man tar tilluft genom väggen? Det flesta nya hus har ju återluftsvärmepump med just tilluft genom vanliga don i väggen. Inte har jag hört att det skulle bli speciellt dragigt!? Jag är inne på en smart styrning av fläkten till F-vent. istället.

MG68 skrev:
När det gäller den ekonomiska biten har jag redan räknat ut FTX
I ditt fall, vad har du räknat med för merkostnad för att installera FTX?

\\Thomas

thobjo skrev:
I ditt fall, vad har du räknat med för merkostnad för att installera FTX?

\\Thomas
Jag har inte fått ett pris på kronan, men det verkar hamna på 30-40' i merkostnad.
Jag har ett fjärrvärmepris på 0,33 öre/kWh.
Jag har läst på detta forum att man ska räkna med att 4000-5000 kWh skulle ventileras bort varje år utan återvinning. Skulle jag räkna "lågt" blir det då:
30000/(5000*0,33) => ca 18år
och "högt":
40000/(4000*0,33) => ca 30år

Då är naturligtvis inte verkningsgraden heller 100% på ett FTX.

Jag tror dessutom man skulle kunna, med en smart styrning av fläkten, komma ner i kWh som ventileras bort (tex min. vent. när man är borta).

Det jag gillar är dessutom att fjärrvärmeväxlare + F-vent. blir en väldigt enkel lösning som kommer att borga för ett minimum av underhåll.

Borde det inte bli mycket billigare med ordentlig isolering, ballanserad ventilation och en värmeväxlare mellan ingående och utgående luft?
Det borde sedan räcka med en liten (vatten/el) värmare i tilluften och varför inte golvvärme i badrummet för lite vardagslyx?

Har nyss köpt en Heru 75 med spirorör och allt som behövs. Kostnad 22.500. Arbetet gör jag själv.
Vinst=bättre inomhusklimat.

cubix skrev:
Har nyss köpt en Heru 75 med spirorör och allt som behövs. Kostnad 22.500. Arbetet gör jag själv.
Vinst=bättre inomhusklimat.
Man kan diskutera runt detta länge, men jag köper inte riktigt längre att det skulle bli bättre komfort med FTX än ett smart F-vent. Argumentera gärna varför!

Cubix - hur stort hus har du och var köpte du spirorören? Vi ska också köpa Heru 75 och göra arbetet själva.

Har inga tillägg till debatten i övrigt. Min pappa har FTX och är toknöjd.

MG68 skrev:
Här kommer ytterligare argument för temperaturstyrd F-vent. istället för FTX:
[länk]
Hmm.. Så det var ett argument för?

5 läges fläkthastighet på ftx:en - vad är fördelarna med att kunna göra motsvarande reglering med F-ventilation???

-Man behöver ju iofs inte byta pollenfilter i en F-anläggning ;)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.