6 178 läst · 3 svar
6k läst
3 svar
Fjärrvärme tillsammans med fläktkonvektor
Hej,
Jag har köpt en som jag trodde komplett fläktkonvektor för uppvärmning av ett ca. 40 m2 garage via fjärrvärme. Fläktkonvektorn är av märket ATISA NH. När jag skulle koppla in fläktkonvektorn visade det sig att jag behöver ytterligare tillbehör och problemet är att det inte är självklart vilka.
I normalfallet verkar det som att man kopplar en fläktkonvektor på vattnet utan någon speciell strypning eller termostat (konstant flöde) och temperaturregleringen sker genom att fläktens hastighet varieras. Detta verkar vara rätt för värmepumpar och är också det rörmokarna och återförsäljaren verkar vara vana vid. För inkoppling tillsammans med fjärrvärme verkar dock detta inte vara rätt metod utan som jag förstått det så behövs någon typ av ventil på vattnet som samregleras med fläkten via en rumstermostat.
Kan någon hjälpa mig med en lekmannamässig beskrivning på hur reglersystemet ska se ut och helst också vilka delar (reglercentral och termostat / ventiler m.m.) som jag behöver. Återförsäljaren verkar måttligt insatt i hur en konvektor ska användas tillsammans med fjärrvärme, tillverkaren har endast ytlig information på sin hemsida och har inte heller svarat på förfrågan om hjälp via E-post.
/Anders
Jag har köpt en som jag trodde komplett fläktkonvektor för uppvärmning av ett ca. 40 m2 garage via fjärrvärme. Fläktkonvektorn är av märket ATISA NH. När jag skulle koppla in fläktkonvektorn visade det sig att jag behöver ytterligare tillbehör och problemet är att det inte är självklart vilka.
I normalfallet verkar det som att man kopplar en fläktkonvektor på vattnet utan någon speciell strypning eller termostat (konstant flöde) och temperaturregleringen sker genom att fläktens hastighet varieras. Detta verkar vara rätt för värmepumpar och är också det rörmokarna och återförsäljaren verkar vara vana vid. För inkoppling tillsammans med fjärrvärme verkar dock detta inte vara rätt metod utan som jag förstått det så behövs någon typ av ventil på vattnet som samregleras med fläkten via en rumstermostat.
Kan någon hjälpa mig med en lekmannamässig beskrivning på hur reglersystemet ska se ut och helst också vilka delar (reglercentral och termostat / ventiler m.m.) som jag behöver. Återförsäljaren verkar måttligt insatt i hur en konvektor ska användas tillsammans med fjärrvärme, tillverkaren har endast ytlig information på sin hemsida och har inte heller svarat på förfrågan om hjälp via E-post.
/Anders
Du kan göra på följande vis.
Sätt en rumstermostat som slår till/från fläkten. Du kommer då få en bra reglering om du har rätt flöde av vatten i in konvektorn.
Troligen ger konvektorn ca 3 kW om du har fullt flöde med 50 gradigt vatten. Det brukar vara alldeles för mycket. Du behöver en strypventil för att kunna vrida ner flödet. Ett exempel som jag har använt är Ahlsells nr 4851416 kostar 200 plus moms. Till det kommer kopplingAR från rörgänga till kopparrör.
Jag vet inte om den finns i bygghandeln, du får eventuellt köpa den i någon Comfortbutik eller av en rörmokare.
Sätt en rumstermostat som slår till/från fläkten. Du kommer då få en bra reglering om du har rätt flöde av vatten i in konvektorn.
Troligen ger konvektorn ca 3 kW om du har fullt flöde med 50 gradigt vatten. Det brukar vara alldeles för mycket. Du behöver en strypventil för att kunna vrida ner flödet. Ett exempel som jag har använt är Ahlsells nr 4851416 kostar 200 plus moms. Till det kommer kopplingAR från rörgänga till kopparrör.
Jag vet inte om den finns i bygghandeln, du får eventuellt köpa den i någon Comfortbutik eller av en rörmokare.
Om jag förstått det rätt så leder detta till ett konstant flöde genom konvektorn och värmeffektern styrs genom fläktens varvtal. Detta är väl det konventionella sättet att reglera en fläktkonvektor vilket passar bra för värmepumpar men inte för fjärrvärme. Problemet jag tror att jag kommer att få med denna typ av reglering är en för hög returtemperatur till fjärrvärmen vilket innebär dålig ekonomi för mig. Jag har grubblat litet och undrar om inte den enklaste och samtidigt energieffektivaste lösningen i samband med fjärrvärme är att att koppla in en radiatorventil med separat rumsgivare och sedan låta köra fläkten konstant, hur verkar det och vilken typ av radiatorventil ska man då ha? Ett annat alternativ jag funderar på är om man skulle kunna reglera på konventionellt sätt med fläkten och en rumsgivare men minimera vattenflödet genom att koppla in en returtemperaturbegränsare - fungerar en sådan på det sätt namnet antyder? Då borde det fungera.
/Anders
/Anders
Du är på rätt spår!AndersHolmberg skrev:Om jag förstått det rätt så leder detta till ett konstant flöde genom konvektorn och värmeffektern styrs genom fläktens varvtal. Detta är väl det konventionella sättet att reglera en fläktkonvektor vilket passar bra för värmepumpar men inte för fjärrvärme. Problemet jag tror att jag kommer att få med denna typ av reglering är en för hög returtemperatur till fjärrvärmen vilket innebär dålig ekonomi för mig. Jag har grubblat litet och undrar om inte den enklaste och samtidigt energieffektivaste lösningen i samband med fjärrvärme är att att koppla in en radiatorventil med separat rumsgivare och sedan låta köra fläkten konstant, hur verkar det och vilken typ av radiatorventil ska man då ha? Ett annat alternativ jag funderar på är om man skulle kunna reglera på konventionellt sätt med fläkten och en rumsgivare men minimera vattenflödet genom att koppla in en returtemperaturbegränsare - fungerar en sådan på det sätt namnet antyder? Då borde det fungera.
/Anders
Du skall inte ha konstant vattenflöde på konvektorn.
Du behöver en ventil som öppnar/stänger när fläkten startar/stoppar.
Dessutom behöver du någon form av frysskydd, antingen iform av en bypassventil med ett litet konstant flöde genom batteriet eller om motor ventilen har inbyggd frysskyddsfunktion tex Fläkt woods ATDZ-17-4.
/Patrik