Hejsan,
Jag har fjärrvärme installerat. Styrgrejerna kommer från ALSTOM. Jag har problemet att växlaren slår till och från hela tiden (var 15 sekund). Ena sekunden så drar jag i princip 0 kWh ocn andra så är det fullt ös. Jag antar att det är en inställningssak. Någon som kan ge mig tips?

MVH
Anders
 
troligtvis har du en ute givare som bestämer vilken temp som ska schuntas ut till radiatorerna & en sån klarar hela ditt hus tempraturreglering.
Men du har säkert termostater på radiatorerna & när dom stänger så värms ju bara rörena & dom har du värmt på nolltid, sen när alla radiatorer öppnar så öser det in kallt vatten till värmeväxlaren.

denna svängning blir mycket kraftig om du valt för hög kurva på fjärvärmeväxlaren, börja med att minska kurvan, men om du vill sk ska du kunna köra helt utan termostater
 
Du ska först av allt kontrollera ditt eget reglersystem. Jag vet inte om det ingår ngn form av shuntautomatik i utrustningen från FJV.

Får du det inte att fungera så ska du kontakta FJV leverantören för felet kan ligga i deras del av nätet. Det kan nämligen vara så höga tryckfall över din anläggning att ventilen inte klarar av att reglera. Och då måste problemet åtgärdas i FJV kretsen.
 
troligtvis har du en ute givare som bestämer vilken temp som ska schuntas ut till radiatorerna & en sån klarar hela ditt hus tempraturreglering.
Framledningstemperaturen skall styras av ute temperaturen på så sätt att en givare sitter i framledningen och den givaren styr styrventilen på fjv-vvx till att hålla rätt framledningstemperatur.

Jag vet inte om det ingår ngn form av shuntautomatik i utrustningen från FJV.
Någon Shunt skall inte finnas. rätt temperatur växlas i VVX.

Om det är stora pendlinar i systemet så att styrventilen på väklaren för färme står och pendlar så verkar något vara felkopplat. Kontrollera så att framledning och retur från inkommande FJV är rätt inkopplat till VVX mät temperaturen båda rören för att se vilket som är tillopp resp retur.

Pendlingar är vanligare på tappvattnet om styrventilen inte har tillräckligt snabbt ställdon.

/Patrik
 
Okey, det är så de styr. Det viktiga är att det finns en styrning eftersom det betyder att den kan ge problem.

Felkoppling är naturligtvis en möjlighet, men för att få jobba med FJV så brukar ju bolagen kräva ngn form av certifiering. Tappvatten håller jag med dig om. Men är inte växlarpaketet utrustat med tryckregulatorer och värmebehovet är litet, är risken stor för att ventilen inte klarar av att styra flödet. Beror ju helt på var i FJV systemet man befinner sig. Har man otur så sitter det en pump 100 meter bort.

Hur som helst tycker jag det verkar vara ett problem för leverantören/installatören av utrustningen att lösa.
 
poiu skrev:
Okey, det är så de styr. Det viktiga är att det finns en styrning eftersom det betyder att den kan ge problem.

Felkoppling är naturligtvis en möjlighet, men för att få jobba med FJV så brukar ju bolagen kräva ngn form av certifiering. Tappvatten håller jag med dig om. Men är inte växlarpaketet utrustat med tryckregulatorer och värmebehovet är litet, är risken stor för att ventilen inte klarar av att styra flödet. Beror ju helt på var i FJV systemet man befinner sig. Har man otur så sitter det en pump 100 meter bort.

Hur som helst tycker jag det verkar vara ett problem för leverantören/installatören av utrustningen att lösa.
Vist är det ett problem för installatören att lösa, men att kontrollera om det är felkopplat på inkommande är inte så svårt, det är inte helt ovanligt att man förväxlat tillopp och retur på inkommande fjärrvärme.

Precis det felet gjorde installatören i vårt förra hus det var dock inte enbart installatörens fel för fjärrvärmeleverantörens underentreprenör hade märkt inkommande ledningarna fel.
Det som händer då är att växlaren blir medströmskopplad och inte ger samma effekt , lite beroende på om växlaren är 1 eller 2 stegskopplad så händer olika saker, i vårt fall så fick vi pendlingar på tappvattnet och till viss del även på värmen, värst var tappvattnet som varierade mellan iskallt och skållning. Vår växlare var 2 stegs kopplad vilket innebär att varmvattnet först förvärms av FJV returen från VVX värme.

/Patrik
 
Naiva enfald, jag trodde att certifieringen av folk som arbetade med fjärrvärme betydde ngt. Det är ju trots allt riskabelt att klanta sig med FJV.

Tilläggas kan att ventilen arbetar med felströmningsriktning så det är inte undra på om det blir fel om det är kopplat baklänges.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.