Mitt gamla hus fick fjärrvärme 2004 efter att ha äldats med olja en längre tid. Nu har det tecken på dålig ventilation, med påväxt på vinden och imma på rutor, vilket ska vara rätt vanligt när man förändrat uppvärmningen och skorstenen står kall :'(

Vi vill på sikt gärna installera kamin eller liknande. Självdraget verkar inte funka. I badrummen finns paxfläktar, varav en går direkt ut och där drar det in kall luft och jag tror inte självdraget funkar där heller. Vad göra?  :-/
 
tekla skrev:
I badrummen finns paxfläktar, varav en går direkt ut och där drar det in kall luft och jag tror inte självdraget funkar där heller. Vad göra?  :-/
När luften ventileras ut ska den ersättas av frisk luft utifrån. Man ska släppa minst lika mycket luft in som man ventilerar ut. Paxfläkthålet som går direkt ut verkar fungera som luftinsläpp och kalras blir ett faktum.
Har ni fler luftventiler som tillåter luften komma in?
Finns det någon fläkt ( kök, badrum) som går hela tiden?
gaia
 
Har fläkt i kök och badrum, men de är bara på när vi lagar mat eller använder badrummet. Har tätat fönsterna men lämnat översta delen av vissa fönster i sovrum och vardagsrum, men jag tror det behövs mer eftersom murstocken är kall nuförtiden.
 
Det är bara att "gratulera".
Fenomenet är välkänt bland de som stänger av oljepannan utan att ersätta ventilationen som därmed stängs av.
Min rekommendation är att se om det finns någon som helst möjlighet att installera ventilation med värmeväxlare så du slipper ventilera ut hela husets varmluft varannan timme som byggnormen säger.

Gå in i google och skriv in sökorden värmeväxlare luft ventilation. Det kommer hur många träffar som helst.
Ett enkelt system verkar vara tex en sån här: http://www.usv.se/butik/shop_detail2.asp?subcat=13&product_nr=ventilator-20
Du bör nog i och för sig ha något som tar hela huset.
 
skorstenen med ventilationskanaler är en lika perfekt kylmotor till huset som den var värmemagasin när den eldades. alla rökgaskanaler som inte används bör fyllas med något från vindsbjälklaget och uppåt. Temperaturskillnaden mellan ute och inne räcker inte för att driva ventilation i tillräcklig mängd. Som ditt hus är konstruerat nu kommer ventilationen gå baklänges... detta försöker du motverka med fläktar genom väggen.

vänd på steken ... montera en fläkt på skorstenen med en känd luftmassa utifrån huset.. stryp in frånluftventiler i frånluftshålen i skorstenen.. finns det inga frånluftsventiler i våtrummen så montera paxfläktar med kallrasskydd och fuktsensorer där. glöm inte gamla rökgaskanalen.. inte kalluft ner i skorsten och lock på så du inte får ner vatten.

kolla också "flärparna" i spisfläkten... de ska falla igen när fläkten inte används.

som alltid ==> självdrag fungerar inte utan drivmotor från en varm skorsten
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.