Jag har börjat att fundera seriöst på det här med fjärrvärme. Jag är boende där priset per kwh blir drygt 0,45 om man binder det på fem år. Det tycker jag är rätt attraktivt.
Dock något som jag absolut inte hittar någonstans är framledningstemperatur på fjärrvärme. Vad är rekommenderat för detta?
 
Det beror på dina förutsättningar, allt mellan 20 och 110 är möjligt.
 
Precis. Du menar framledning på sekundären, alltså i huset? Det sitter en shunt i din central som (i alla nya iaf) som styrs av ett styrsystem mot den temperatur du vill. Så du kan få lågtemp eller högtemp beroende på vad du vill ha och behöver.

Om det är primären du menar så styr fjärrvärmebolaget den. Det är inget som du normalt behöver bry dig om eller påverkas av som privatkund. (Annat än om det blir fel, men då fixar bolaget det.)

Jag har haft fjärrvärme sedan 2006 i Gbg och är mkt nöjd. Problemfri och behöver inte röras när du väl ställt in den (fast sådana som jag har ju svårt att pilla ändå.)
 
Intressant. Lars-Stefan - vad drar den ungefär? Jag har ett hus där jag vill ställa in det lite olika.
 
Du kan utan problem ha två olika shuntgrupper, en för äldre radiatorer med krav på DT50 och en för golvvärme med DT10/DT20 med högt flöde.

Grupp1 blir då Värmeväxlaren, och grupp2 hänger avgrenad på denna.
Isf har du en slinga med DT50 (högtemp) efter FV-VX, och shuntar lågtemp via en avgrening på denna. Så fungerar normalt sett alla golvvärmeinstallationer som är eftermonterade.

En shutgrupp kostar väl från 3500:- cirkus, och upp till 10k beroende på behoven och framförallt styrningen.

Jag har istortsett byggt sådär hemma. En grupp via pannans reglering som jobbar via en ute och innegivare. Samt en LK M60 pump som ger ut konstant temp till golvvärmedelen. Den är bara för komfort så där håller jag det på ~22grader hela tiden. Det ger lagom varma golv i badrummet som är enda förbrukaren jusntu.
 
Ok. Mitt problem är att jag måste hålla hög temperatur. Därför måste jag veta att det går. :)
Men det låter ju som om det tekniskt iaf inte är några problem.
 
Blir inget problem att få tillräcklig temp även sommartid brukar det minbegränsas i nätet vid 70 grader pga VV beredning. Så även då kan man driva ett riktigt högtempsystem om man vill.
 
D
Jugend skrev:
Ok. Mitt problem är att jag måste hålla hög temperatur. Därför måste jag veta att det går. :)
Men det låter ju som om det tekniskt iaf inte är några problem.
Som sagt, hög framledningstemperatur i sekundären (dina radiatorer) är inga som helst problem att uppnå under vintern (när behovet troligen finns). Kalla dagar under vintern brukar de skicka ut över 100 grader så du kan få väldigt varm framledning, och det är inte heller så att hög framledning ger negativa effekter som är fallet med t.ex. värmepumpar.
 
Jugend skrev:
Intressant. Lars-Stefan - vad drar den ungefär? Jag har ett hus där jag vill ställa in det lite olika.
Se annan tråd, jag har svarat där. Och som andra sagt fjärrvärme är perfekt för högtemp. Jag körde ut 60 grader när det var -15 häromdagen utan några som helst problem. 80 skulle med all säkerhet inte vara några problem heller. Jag kör varmatten på 53 grader hela året och det dippar aldrig det minsta, även fast jag bor sist på gatan, det inte finns någon överledning på vår gata och vi varit ensamma hemma mitt på smällheta sommaren. (Man kör som sagt ut varmare vatten på sommaren för att garentera varmvattentemp).

Bara för att ge lite siffror. Jag kanske drar 6kW en kall vinterdag i värme, Men när jag fyller badkaret så levererar centralen 30kW topp (med genomströmningsberedare), så det finns temperatur/effektreserver att ta av. :)
 
Redigerat:
DIY_freak skrev:
Som sagt, hög framledningstemperatur i sekundären (dina radiatorer) är inga som helst problem att uppnå under vintern (när behovet troligen finns). Kalla dagar under vintern brukar de skicka ut över 100 grader så du kan få väldigt varm framledning, och det är inte heller så att hög framledning ger negativa effekter som är fallet med t.ex. värmepumpar.
Vad menar du här egentligen. Ursäkta kanske dum fråga men du menar att framledningen inte kostar mer eller, som för värmepumpar? Eller vad menar du att det är negativt med värmepumpen?

Så om jag tolkar det hela rätt efter era inlägg. Kör man fjärrvärme så betalar man egentligen mer eller mindre för att kyla ned i sekundären? :)
 
Öh, jag förstog inte frågan med smiley... Men i vilket fall, de flesta/många tar bara ut för förbrukad energi. Dvs tempdifferens x flöde. Vissa har även en taxa för flöde, dvs de vill ha så lite flöde som möjligt så det blir straffavgift om du har för stort flöde med för liten temperaturdifferens. Men i Gbg (och på de flesta andra ställen med mycket privatkunder) så gör man inte det. Det är bara förbrukad energi rakt av. Men en tempdifferens runt 50C på primären är bra att sikta på och säg 7C på skundären om du har radiatorer. (Då är de varma över hela och man stryper inte så mycket med termostaterna att man får tjut och oljud och förluster, dvs avgiven värme i ledningarna till radiatorerna.

Jag är ingen värmepumpsexpert, men nackdelen där är väl att ju högre temp du vill ha ut desstå hårdare får pumpen jobba, vilket sliter och ger sämre verkningsgrad? (Kan de som skruvas in hemma hos folk öht realistiskt leverera 80C framledning?)
 
Tackar för svar! (y)
 
D
Jugend skrev:
Vad menar du här egentligen. Ursäkta kanske dum fråga men du menar att framledningen inte kostar mer eller, som för värmepumpar? Eller vad menar du att det är negativt med värmepumpen?
Jsg menar att fjärrvärmen har inga problem att producera en hög framledningstemperatur och en hög temperatur kostar inte mer än en lägre totalt sett. Med en värmepump däremot så har du först problem att överhuvudtaget få temperaturer över ca 65 grader och ju högre upp i temperatur man går desto sämre verkningsgrad får du och därför vill man helst inte skicka ut så höga temperaturer.
 
Ofta är börvärdet på utgående temperaturen på 78 grader ut på fjv-nätet. Den temperaturen kan gälla ned till exempelvis 2 graders utetemp, då används en framtemperaturskurva som höjer framtempen allt eftersom det blir kallare utomhus. Vid minus 20 grader, kan utgående framtempen på fjv-nätet vara exempelvis 115 grader. En del bolag utgår från 78 grader året runt, medan andra företag t ex även använder en annan framtemperaturskurva på det varmare halvåret. Börvärdet kan då vara 72 grader ut på fjv-nätet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.