Hej!

Begriper mig inte på fjärrvärmen. Är rädd att min oskunskap ska få driftskostnaderna att skena i väg  :-[  

Har nån några tips eller varningar som jag kan följa för att undvika några vanliga misstag vore jag tacksam!!  ::)

Något jag funderat över är att det ser ut som att det går in en viss temp och ut en annan fast jag inte har på värmen i huset nu. Tror det är 50 in och 35 ut eller nåt sånt, ska det va så?



 
Vad heter din energimätare ?
 
tekla skrev:
Något jag funderat över är att det ser ut som att det går in en viss temp och ut en annan fast jag inte har på värmen i huset nu. Tror det är 50 in och 35 ut eller nåt sånt, ska det va så?
Det kanske är så att du värmer din varmvatten med fjärrvärme? Då förbrukas fjärrvärme ;).
gaia
 
Det är samma hos oss.
Våran mätarae visar alltid ett mycket litet flöde (ca 50-100W effekt).
När man känner på rören så är de lite varma trots att man inte använder varken varmvatten eller uppvärming.
Jag tror inte ventilen till uppvärmingsslingan är helt i botten, kankse det gå att justera eller så är det någon bra anledning till detta.
 
Tror den heter danfoss ::)
 
Kolla på energimätaren om du kan läsa av momentant flöde samt kW.(brukar vara en pilknapp som man trycker på, då för man en liten pil i dispayen mot höger)
VVX skall inte dra kW eller m3 om man ej tillverkar vv, den kan dock ha en inbyggd  varmhållning av fv tempen, då släpper den igenom fv ibland så att den inte blir för kall när det är dags att tillverka vv.
 
gaia skrev:
Det kanske är så att du värmer din varmvatten med fjärrvärme? Då förbrukas fjärrvärme  ;).
gaia
Är det inte alltid så att varmvattnet värms under "förbrukningstiden", alltså att det inte finns en varmvattenbehållare. Vi har det så och mätaren rusar kraftigt när man använder varmvatten och sedan går ned till 0 direkt när man stänger flödet! Vid spolning på max värme så går man upp till 25-29kW under spolningstiden.

När man inte använder något så är det trots allt en diff på ingående och utgående temperatur på "fjärrvärme vattnet". Diffen är ca 6-12grader.

Man mäter flöde och temperaturskillnad, att bara ha temperaturskillnad kostar inget utan man behöver ett flöde också genom den som värmer det interna vattensystemet.

Dock funderar jag på ifall man skall minska flödet genom att dra ned elementen eller justera temperaturen på fjärrvärmemaskinen...

Mvh Mika
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.