God morgon,

Nu börjar det bli kallt ute och jag tycker tappvattnet blir skållhett inne utan att ens behöva ha blandaren på max värme.

Ju kallare ute ju större fjärrvärmebehov, jag antar att det kan påverka min framledningstemp från fjärrvärmeverket och då undrar jag om det kan påverka mitt tappvattentemp?

Om det är så att varmvattenregulatorn/mina inställningar inte stämmer med verkets nya varmare framledningstemp, kan det vara så eller inbillar jag mig?

Mvh
Bambi
 
Om det är så att din centrals/värmeväxlares regelring för tappvarmvatten är dålig/ur funktion så kan det mycket väl vara så att du inte inbillar dig.
Dels så är det som du skriver att husets värmebov ökar vilket leder till mer flöde i kulverten in till ditt hus, vilket i sin tur leder till att vattnet ite hinner förlora så många grader i kulverten. Dels så brukar fjärrvärmeleverantören släppa ut varmare vatten ju kallare det blir.

Dock ska ju som sagt din central automatiskt kompensera för dessa variationer och ditt tappvarmvatten ska hålla konstant temp.
 
Tack,

Varmvattenregulatorn bytte de förra året så den borde ju fungerar bra. Sen tycker jag om man har haft hög fart på vattnet i kranen å sen sänker och vill ha lite ljummet på svagt rinnande så blir det också hett, kanske blandaren i huset som börjar ge upp, ska testa några andra blandare.

Annars får jag väl använda finjusteringen/ratten och skruva ner lite i centralen, inte hela världen, var mest nyfiken om det kunde vara så här. Jag har trygghetsavtal så vid minsta problem ska de komma hit och fixa allt inkl delar gratis :), men detta känns inte som något jätteproblem.

Mvh
Bambi
 
Di ska ha en blandningsventil i centralen där du kan begränsa maxtemperaturen på tappvarmvattnet.
Det ska vara begränsat till 55 grader.

Sent from my HTC Desire S using Byggahus
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.