Skulle det finnas någon vinning med att ha luftvärmepump kombinerat med fjärrvärme?
Eller kan det va en bättre ide att koppla på vattenmantlat system till kaminen?
Har det vinning kostnadsmässigt?
Huset är 100kvm plus 100kvm oinredd källarplan. Ganska öppna ytor. 50 tals hus med självdrag.
 
Det går att kombinera LLVP med fjärrvärme, särskilt om man vill ha A/C på sommaren. Men är elpriset per kWh över 3 ggr fjärrvärmepriset per kWh lönar det sig inte att köra värmepumpen för att få värme. Vissa fjärrvärmebolag har också en straffavgift om man bara förbrukar fjärrvärme när det är som allra kallast.
 
J Josth skrev:
Det går att kombinera LLVP med fjärrvärme, särskilt om man vill ha A/C på sommaren. Men är elpriset per kWh över 3 ggr fjärrvärmepriset per kWh lönar det sig inte att köra värmepumpen för att få värme. Vissa fjärrvärmebolag har också en straffavgift om man bara förbrukar fjärrvärme när det är som allra kallast.
Jag tror jag hört att om man tecknar fjärrvärme så -får- man inte ha värmepump också. Däremot har jag svårt att se hur de ska kolla det.

Rimligen kan man om man har timtaxa köra värmepumpen på max de timmar på dygnet elen är riktigt billig och fjärrvärmen de andra timmarna och på så sätt använda båda systemen när de är som billigast.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.