Det susar en hel del i elementen, främst när det är lite varmare och flera element är avstängda. Dessutom tycker jag att tempdiffen är lite låg. Enlgit de små analoga mätarna ligger jag på 40C ut och närmare 35c tillbaks just nu med en utomhustemp runt 0. Har läst att man brukar sikta på 10C skillnad.

Eftersom jag har köpt loss fjärrvärmeväxlaren funderar jag på om det är värt att byta pump till tex en Alpha2 för att både minska suset och elförbrukningen.
Dessutom kanske det skulle minska problemet med att badrummet blir för varmt när termostaterna stänger av och mer vatten går dit (se nedan).

Vad tror ni, skulle en ny (adaptiv) cirkulationspump ge mej de fördelar jag eftersöker?

Förutsättningar
Nuvarande pump: Grundfos UPS14-40 som går på läge 1 (0.14A, 30W)
1,5plansvilla byggd -58. Fjärrvärme installerad -07. Grova rör i början (1,5") och 16mm matning till radiatorerna.
12 radiatorer av olika storlekar. (några helt nya men det susar i dem också). Några av radiatorerna används mycket lite (garage och sovrum som ej används).
8m2 golvvärme med egen cirkulationspump i tvättstugan
5m2 golvvärme i badrummet där f.d. elementanslutningen bara dragits rakt ner i golvet, dvs ingen shunt eller reglering, bara manuell strypning.
16mm slinga runt grunden (innanför syllen), antagligen för att öka golvkomforten eller fuktrisken. Manuellt begränsad via ventil.
 
Sitter det nån shuntregulator i centralen? I så fall kanske du kan skruva ner värmekurvan så att inte radiatortermostaterna behöver strypa så mycket?
 
useless useless skrev:
Sitter det nån shuntregulator i centralen? I så fall kanske du kan skruva ner värmekurvan så att inte radiatortermostaterna behöver strypa så mycket?
Jag har labbat runt med denna inställning sedan vi flyttade in för 8 år sedan. Nu har jag hittat en lösning som funkar hyfsat. Lutningen är sänkt (från 1,2 till 1) eftersom jag inte behöver så hög framledningstemp när det är kallt. Däremot har jag lyft den till +1 för när det är varmare blåser det ofta och vårt gamla hus är inte så vindtätt.

När vi flyttade in låg framledningstempen ofta högt, runt 50-60C vid -5 - -10. Nu har det inte varit så kallt de senaste åren men jag tror inte att jag behöver mer än 45C när det är som kallast. Anledningen är tätning, tilläggsisolering här och där, många nya fönster, Golvvärmen i tvättstugan, FTX istället för självdrag och ett par större radiatorer.

Problemet är att jag inte kan gå mycket lägre på framledningstempen för då får jag inte upp tempen tillräckligt i ett sovrum, allrum och en toalett som inte är renoverade än och har orginalradiatorer,
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.