Skall bygga ett nytt hus och ett av kraven är att det måste vara fjärrvärme.
I offerten jag fått från husföretaget ingår en IVT490 värmepump med frånluftsåtervinning.
Pratat med IVT om det finns en fjärrvärmepump med frånluftsåtervinningsfunktion, men enligt dem finns det inte det utan då måste jag välja en tilläggsmodul som heter IVT630 (kostar ca. 10000 kr).
I runda slängar så räknar jag med att tjäna in 8000 kWh/år med frånluftsåtervinning.
Är det någon som känner till om det finns någon fj.pump med frånluft eller måste jag investera i en IVT490 + IVT630??
Någon som har/sitter i samma sits och har mer info att komma med?
 
Går det att använda IVT490+IVT630 som en fjärrvärmeväxlare då? Eller använder du systemet för uppvärmning av tappvarmvatten? I vårt fall (med obligatorisk fjärrvärme) så får vi inte använda någon form av FVP utan enda möjligheten är att återvinna frånluftsenergin mha ett FTX-system. Hur ser det ut för er? Hur fungerar detta IVT-system tillsammans med fjärrvärme?

EDIT// Läste igenom funktionen precis och det verkar som fjärrvärmen används som "spetsvärme" när värmen i frånluften ej räcker till. Elpatron tar vid om frånfall av fjärrvärmen sker. Ej tillåtet i vårt fall mao :-/
 
Vore intressant om du kunde utveckla det där med att det inte är tillåtet med FVP i samband med fjärrvärme ?
 
Newbie på detta :surprised:, vad innebär FVP, FTX-system osv
 
Vet inte, men jag tror att om man har fjärrvärme så vill fjärrvärmeleverantören att kunden inte ska kunna "fuska" och köra någon annan uppvärmning.
För då kommer det inte att löna sig lika mycket för fjärrvärmeleverantören.(och sen har dom ju iomed detta ytterligare en kund på kroken som man kan mjölka på pengar)  Rätt eller fel? bra eller dåligt?
 
peddap skrev:
Vore intressant om du kunde utveckla det där med att det inte är tillåtet med FVP i samband med fjärrvärme ?
Det är kravet från kommunen i köpekontraktet av tomten (kommunal tomt), vilket iofs säkert härrör från det centrala fjärrvärmekontrakt som kommunen skrivit med fjärrvärmeleverantören.
Det står i klartext att ingen återvinning av frånluft till vattenburen värme eller tappvarmvatten (typ FVP) är tillåten. Endast tillåtet med återvinning av frånluft för uppvärmning av tilluft i form av ett FTX-system. :p


 
GreenTurtle skrev:
Newbie på detta  :surprised:, vad innebär FVP, FTX-system osv
FVP är en "vanlig" FrånluftsVärmePump, vilket jag tror är det vanligaste alternativet som väljs vid nybyggnation idag.
FTX är ett ventilationssytem som innebär att tilluften i huset förvärms av energiinnehållet i den varma frånluften. Detta görs med en värmeväxlare som ofta tar tillvara ca. 70-80% av värmeenergin och "pytsar" tillbaka in i huset igen.
För och nackdelar med detta system finns beskrivet i massor här på forumet! ;D
 
Vi har kommunal fjärrvärme och frånluftvärmepump. Detta tillät kommunen i vårt område pga att de från början tillät det (vilket var felaktigt enligt deras regler). Har dock senare hört att fjärrvärmelev. inte har någon juridisk grund att ha regler som begränsar installation av återvinningssystem eller andra värmekällor (vad det än må vara).
 
Hmmm...skall syna mitt kommunala kontrakt...tror dock bara att det stod att vi var tvungna att anluta oss...inget om andra värmekällor....eller är det kontraktet med fjärrvärmelev kanske ?Man kanske tom kan man då säga upp abbonemanget efter ett tag om man inte är nöjd ? Man band ju sig bara till anslutning,....ingen tidaspekt ?
 
askur skrev:
Vi har kommunal fjärrvärme och frånluftvärmepump. Detta tillät kommunen i vårt område pga att de från början tillät det (vilket var felaktigt enligt deras regler). Har dock senare hört att fjärrvärmelev. inte har någon juridisk grund att ha regler som begränsar installation av återvinningssystem eller andra värmekällor (vad det än må vara).
Bestämmelsen är ej reglerad i avtalet med fjärrvärmeleverantören (10 år) utan är inskriven som en klausul i kommunens kontrakt för tomten...

"Köparen förbinder sig att ej installera anläggning för värmeåtervinning eller annan kompletterande uppvärmningsform med undantag för öppen spis och värmeväxlare på till- frånluft."

Menar du att kommunen inte heller har rätt att göra så?! Känner sig ganska låst som köpare...
 
ulan skrev:
Bestämmelsen är ej reglerad i avtalet med fjärrvärmeleverantören (10 år) utan är inskriven som en klausul i kommunens kontrakt för tomten...

"Köparen förbinder sig att ej installera anläggning för värmeåtervinning eller annan kompletterande uppvärmningsform med undantag för öppen spis och värmeväxlare på till- frånluft."

Menar du att kommunen inte heller har rätt att göra så?! Känner sig ganska låst som köpare...
Jag vet inte...bara något jag hörde från vår besiktningsman (som borde vara insatt). Borde vara något att kolla upp. Vet inte vilket som väger tyngst - en lag/förordning eller en klausul i ett avtal? Sen kan man ju generellt undra om man är bunden för evigt av ett fjärrvärmeavtal eller om det går att upphäva - någon som vet?
 
askur skrev:
Jag vet inte...bara något jag hörde från vår besiktningsman (som borde vara insatt). Borde vara något att kolla upp. Vet inte vilket som väger tyngst - en lag/förordning eller en klausul i ett avtal? Sen kan man ju generellt undra om man är bunden för evigt av ett fjärrvärmeavtal eller om det går att upphäva - någon som vet?
I mitt fall är jag bunden t.o.m. till 2015-12-31 ::)
Om inte avtalet sägs upp minst 12 mån i förväg så hängs det på ytterligare 5 år...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.