Bor i 2-plans radhus på 116 kvm som är 1.5 år gammalt och värms med fjärrvärme. På sommaren blir det ofta jättevarmt inomhus så jag skulle vilja skaffa en luftvärmepump att köra som AC på sommaren då det behövs.

Frågan är om det finns någon ekonomi i att "stödvärma" huset med luftvärmepumpen på vintern jämfört med att endast köra på fjärrvärmen.

Att använda den som AC på sommaren inser jag är en "förlust" rent ekonomisk men frågan är om det finns nåt att tjäna på vintern???

Kanske en idiotisk fråga men har ingen koll på kostnaderna fjärrvärme vs luftvärmepump. Jag misstänker att värmen från pumpen är dyrare än fjärrvärmen men måste ändå ställa frågan.
 
nja kostnaderna är nog likvärdiga. fjärrvärmen kanske lite billigare beroende på avtal. För att kunna "stödvärma" måste du ha en innegivare kopplad till fjärrvärmen. (om du inte manuellt stryper termostaterna på respektive element).
 
Du kan nog räkna med att värmepumpen ger en värmekostnad om ca 30-40 öre per kWh. Detta får du jämföra med fjärrvärmepriset.
 
Kultebo skrev:
nja kostnaderna är nog likvärdiga. fjärrvärmen kanske lite billigare beroende på avtal. För att kunna "stödvärma" måste du ha en innegivare kopplad till fjärrvärmen. (om du inte manuellt stryper termostaterna på respektive element).

Antar att jag har innegivare för jag har termostater i varje rum på nedervåningen där jag kan ställa in värmen. På övervåningen har jag radiatorer. Tanken är att ha luftvärmepumpen på nedervåningen så den klarar väl knappast att värma hela huset?

Om jag ställer termostaterna på 20 grader och samtidigt kör luftvärmepumpen så slår väl fjärrvärmen av när det är 20 grader i rummet?

Ska kolla vad jag betalar för fjärrvärmen.
 
Har du kommit fram till något Jocke?

Har också fjärrvärme och är också nyfiken på om jag har något att tjäna med en luftvärmepump i kåken.
 
mycke_nu skrev:
Du kan nog räkna med att värmepumpen ger en värmekostnad om ca 30-40 öre per kWh. Detta får du jämföra med fjärrvärmepriset.
Kanske inte vid -10 ute;)....

Mvh
 
Om man har behov av AC på sommaren skulle jag nog spara pumpen till det, den lär väl hålla himla mycket längre då. Det måste man tjäna mest pengar på om man har tillgång till energi till likvärdigt pris.
 
Vi kommer att flytta in i ett nybyggt Smålandsvillan i februari där vi inte haft något val än att teckna oss för fjärrvärme i 10 år. Avgiften ligger på hela 85 öre/kWh! Vi har ingen återvinning på frånluften och jag gissar att uppvärmningbehovet kommer ligga på 10-12 MWh/år och varmvattenbehovet ca 5 MWh.Hur snabbt kan man tjäna in en luft-luft värmepump?

Vi har också tänkt att ha en braskamin. Kan innedelen fungera som en värmesspridare för braskamin, alltså bara köra den som fläkt?
 
Redigerat:
Ja jag skulle satsat mer krut på kaminen och elda vid mys och köldtoppar och skippat ll vp den här gången....Slippa oljud och dyl....När ni nu har fjärrvärme och funderar på kamin...
Men det var jag det i det här fallet;)
 
Vi har luftvärmepump tillsammans med fjärrvärmen, helt klart hjälper det. Jag har haft avsevärt lägre årskostnader jämfört med grannarna. Lätt intjänade pengar!
Men jag är dock lite trött på luft-luft värme pumpen då våran är monterad i vardagsrummet och även om vi har en tyst variant så stör den.

/Henrik
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.