Ja, då damp det ner ett brev i brevlådan förra veckan. Solør Bioenergi höjer sina priser på fjärrvärmen och distributionsavgiften. På två år har de höjt med ca 44%. Jag är därför och tittar på alternativa lösningar, och kikade på möjligheterna att kombinera med Luftvärmepump som kortsiktig lösning just den här vintern, men har kollat runt på olika forum och läst att det kan ta en stund att räkna hem. Från februari är vi uppe på 129 öre/kWh, och för oss innebär det en ökning på ca 6-7000kr per år.

Husets förutsättningar:
Byggår: 1955
Fasad: Tegel
Förbrukning uppvärmning: ca 24000 kWh
Självdrag, äldre värmeväxlare, tvåglasfönster, ingen tilläggsisolering, god inomhusklimat, men lite kallt uppe på sommaren, och olidligt varmt på sommarens varmaste veckor.
Bor i elområde 2 mellersta Norrland.

Syftet är att få ner förbrukningen/kostnad samt kunna kyla på sommaren.

Har fått ett prisförslag på 22500+3000kr extra pga håltagning i tegel/betong.

Undrar om det egentligen bara är en dum idé och att jag egentligen borde spara lite på slantarna och byta ut hela systemet istället? Vissa forum jag läst säger att det är svårt att sänka förbrukning/kostnad pga alla avgifter.

Jag är inte intresserad av att montera FTX-system och vår tanke är inte att bo i huset tills vi dör, utan ev sälja inom 10-15 år.
 
  • Prislista för fjärrvärme, inklusive och exklusive moms, variabla och fasta avgifter, gäller 2024.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
namnbyte
Har också detta skitbolag som leverantör, de har monopol på fjärrvärmen i byn. Och vid varje givet tillfälle vill de sälja på oss nya saker, serviceavtal, byta delar på centralen och fan vet inte allt. Trots att allt funkar som det ska, men "det kan ju gå sönder när som helst", som de säger. Ursäkta rant.

Hur som helst, vi är i samma sits. Ringde och snackade med deras lokala kontor där hon försökte bortförklara höjningen med att de hade LLVP hemma och förra året blev dyrt för dom men var billigare för oss med fjärrvärme. Märklig kommentar. Jag frågade till slut rakt ut om de någonsin sänkt en avgift eller taxa, och nej det hade aldrig hänt förr. Dvs den prislista de nu trycker i handen på oss är högst troligt det nya lägsta. Som kommer få ny höjning nästa år.

Vi kommer troligtvis gå över till LVVP eller LLVP för uppvärming, har stödvärme av kamin, och sen EVENTUELLT behålla fjärrvärmen enbart för varmvatten.
 
Off topic men, varför är fjärrvärme dyrare på vintern, det. kostar väl inte mer att elda oavsett årstid?
 
Unikt namn
Nu spekulerar jag, men sannolikt har man en varierande skala av produktionsanläggningar, där spetsproduktionen som aktiveras vid kallt väder är dyrare per kWh än basproduktionen.

Om inte annat så kommer en anläggning som sällan körs på maxlast kosta mer per kWh i fasta avskrivningar/underhåll/m.m. än de som körs hela tiden.

Möjligen är det sånt som viktas in i vinterpriset.
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
namnbyte namnbyte skrev:
Har också detta skitbolag som leverantör, de har monopol på fjärrvärmen i byn. Och vid varje givet tillfälle vill de sälja på oss nya saker, serviceavtal, byta delar på centralen och fan vet inte allt. Trots att allt funkar som det ska, men "det kan ju gå sönder när som helst", som de säger. Ursäkta rant.

Hur som helst, vi är i samma sits. Ringde och snackade med deras lokala kontor där hon försökte bortförklara höjningen med att de hade LLVP hemma och förra året blev dyrt för dom men var billigare för oss med fjärrvärme. Märklig kommentar. Jag frågade till slut rakt ut om de någonsin sänkt en avgift eller taxa, och nej det hade aldrig hänt förr. Dvs den prislista de nu trycker i handen på oss är högst troligt det nya lägsta. Som kommer få ny höjning nästa år.

Vi kommer troligtvis gå över till LVVP eller LLVP för uppvärming, har stödvärme av kamin, och sen EVENTUELLT behålla fjärrvärmen enbart för varmvatten.
Ringde Solør nu idag, och dom har något i avtalet som kallas för typ ”deluppvärvmningsavgift” som innebär att om man ex stänger av fjärrvärmen under vissa delar på året, så kan de i teorin ta ut dubbla distributionsavgiften, men hon jag pratade med sa att det sällan tillämpas på hushåll som ex stödeldar och kör LLVP. Det är snarare som sagt för dom som rentav stänger av systemet och har andra primära värmningskällor.

Hon sa något i stil med: ”man måste ju se över sitt eget, och vi kan ju inte jaga kunder om dom sänker sin förbrukning.”
 
  • Gilla
My Saxin och 1 till
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Off topic men, varför är fjärrvärme dyrare på vintern, det. kostar väl inte mer att elda oavsett årstid?
Dom säger att det kommer för att de eldar mer på vintern.
 
Det är ju omöjligt att veta 10år+ in i framtiden vad som kommer bli billigast.

Men du får väl sätta upp en enkel beräkning och anta ett rimligt elpris framöver. En LLVP kanske kan anses spara in 4-5000kWh per år, om ni har hyfsat öppen planlösning och når ut till hyfsat stor del av huset?
 
K Kallens skrev:
Det är ju omöjligt att veta 10år+ in i framtiden vad som kommer bli billigast.

Men du får väl sätta upp en enkel beräkning och anta ett rimligt elpris framöver. En LLVP kanske kan anses spara in 4-5000kWh per år, om ni har hyfsat öppen planlösning och når ut till hyfsat stor del av huset?
Inte jätteöppen planlösning, fyra rum nere, 3 uppe, men hallarna är rätt rymliga, och dörrarna står öppna alltid. Är verkligen i valet och kvalet. Har ju möjlighet att sätta in kamin också, men har redan vedspis i källaren som jag skulle kunna toppelda lite med om jag isolerar murstocken uppe.
 
Jag valde att tacka nej till offerten. Lite veligt. Pratade med en vän som är fastighetstekniker, och han rekommenderade inte LLVP, utan tyckte jag skulle kika på andra åtgärder, svårt att räkna hem på kort tid. Andra vänner med fjärrvärme sade också att de inte var inne på LLVP utan andra lösningar. Jag letar vidare, men det lär nog landa i eldning i vedspisen eller installera kamin, samt tilläggsisolering och byta innerrutorna i fönstren till energiglas.
 
namnbyte
Filzone Filzone skrev:
Ringde Solør nu idag, och dom har något i avtalet som kallas för typ ”deluppvärvmningsavgift” som innebär att om man ex stänger av fjärrvärmen under vissa delar på året, så kan de i teorin ta ut dubbla distributionsavgiften, men hon jag pratade med sa att det sällan tillämpas på hushåll som ex stödeldar och kör LLVP. Det är snarare som sagt för dom som rentav stänger av systemet och har andra primära värmningskällor.

Hon sa något i stil med: ”man måste ju se över sitt eget, och vi kan ju inte jaga kunder om dom sänker sin förbrukning.”
Bra samtal, ja nu när du nämnder det ringer en klocka jag glömt av i bakhuvudet. Ännu en variant de hittat för att krama ur mer pengar, men det kanske är vedertaget för alla fjv-bolag. Jag är otroligt bitter över Solör likt nog hörs :D
Men sen å andra sidan, de får inte sin fot innanför denna dörren igen såvida inte deras ledningssnutt genom väggen sprungit läck. Kanske bäst att begränsa centralen till 1kW/h och allt utöver annan källa. Mindre uppenbart.

Av nyfikenhet, vilka alternativa lösningar är du och company inne på istället för LLVP?
 
Attitudeswe
Har du timpris på elen (elbil?) Så kan du alltid starta en byggfläkt om elen kostar under 50öre

LLVP har bara COP ca2.3 vid -15, så den är mest lönsam vår/höst och då klarar den nog hela huset... Vid nollgradigt ute får du coop ca 3.5, så då sparas den in rätt fort i SE2 ändå?

COP i finskt test

Graf; prestandatest; värmepump; temperaturberoende effektkurvor; inkluderar avfrostningscykler; tekniskt dokument.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Graf; prestandatest; värmepump; temperaturberoende effektkurvor; inkluderar avfrostningscykler; tekniskt dokument.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
BSOD
  • Laddar…
namnbyte namnbyte skrev:
Bra samtal, ja nu när du nämnder det ringer en klocka jag glömt av i bakhuvudet. Ännu en variant de hittat för att krama ur mer pengar, men det kanske är vedertaget för alla fjv-bolag. Jag är otroligt bitter över Solör likt nog hörs :D
Men sen å andra sidan, de får inte sin fot innanför denna dörren igen såvida inte deras ledningssnutt genom väggen sprungit läck. Kanske bäst att begränsa centralen till 1kW/h och allt utöver annan källa. Mindre uppenbart.

Av nyfikenhet, vilka alternativa lösningar är du och company inne på istället för LLVP?
Kamin, tilläggsisolering vind, klimatruta eller byta innerglas till energiglas är dom åtgärder jag varit inne på.
 
  • Gilla
namnbyte
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.