Vi har lösryckta planer på ett utbygge, och i det befintliga huset finns i dag vattenburet värmesystem kopplat till fjärrvärme. Är det någon som vet ungefär hur mycket det kostar att dra in fjärrvärmen i den nya delen av huset? Den nya delen blir max 40 kvm, i två plan.
 
Svårt att säga.
Men det är inte fjärrvärmen i sig som skall dras till din utbyggnad.
Du skall bygga ut ditt befintliga värmesystem efter fjärrvärmeväxlaren.
Antagligen så räcker den befintliga fjärrvärmeväxlaren även till utbyggnaden men det bör kollas upp.

Kostnaden att bygga ut värmesystemet har inget att göra med att ni har fjärrvärme som värmekälla, kostnaden beror mer på hur utbyggnaden ser ut och ver den ligger i förhållande till befintligt rörsystem.

/Patrik
 
Hej Patrik!

Kanske uttryckte jag mig lite tokigt. Naturligtvis ska inte fjärrvärmeväxlaren i sig någonstans, utan det ska ju sättas upp vattenradiatorer i utbygget som i sin tur ska anslutas till det befintliga värmesystemet. Utbygget blir ca 40 kvm i två plan (räknar med att fem nya radiatorer kommer att behövas). Att fjärrvärmeväxlarens kapacitet räcker till husets nya storlek är redan konstaterat. Däremot hur husets rörsystem i dag är draget är jag sorgligt okunnig om... Det jag kan bidra med är att det i dag sitter en radiator på den vägg som kommer att angränsa till utbygget, är den informationen till någon hjälp?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.