Behöver lite hjälp

Vi bor i en liten samfällighet med 8 parhus som byggdes -96. Fjärrvärme med golvvärme i alla rum. Till och från är det svårt att få jämn värme i dom olika slingorna. Innan jag pratar med styrelsen vill jag kolla med er om min teori stämmer lite osäker på att dom vet något.

Jag tror att systemet är helt slutet från centralen och ut till alla husen.

Nu till min fundering: jag tror att avlagringar från systemet fastnar i termostaterna och då blockerar flödet. Kan man öppna alla termostater, blåsa ur all vätska och på det sättet göra rent systemet för att sen fylla på nytt.

Dvs får man, går det, är det lönsamt?

Vill ha lite torrt på fötterna innan jag talar med styrelsen

hälsningar Jan
 
Bilder underlättar, dels på golvvärmefördelaren, dels på regler-/fjv-centralen.

Om det finns vanliga radiatorer i systemet eller andra komponenter som är gjorda av järn så kan det bilda en del magnetit i vattnet, å det kan fastna i ventiler mm.
 
Demmpa Demmpa skrev:
Bilder underlättar, dels på golvvärmefördelaren, dels på regler-/fjv-centralen.

Om det finns vanliga radiatorer i systemet eller andra komponenter som är gjorda av järn så kan det bilda en del magnetit i vattnet, å det kan fastna i ventiler mm.
Inga vanliga radiatorer
 
J Jan Zimmerman skrev:
Inga vanliga radiatorer
 
  • VVS-installation, rörsystem, ventilationsrör, radiatoranslutningar, avstängningsventiler, märkt för kök och badrum.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild på kopparledningar, kablar och maskindelar, möjligen inuti en apparat eller maskin.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Nyfiken över vad du ska prata med styrelsen om och vilken hjälp du anser du ska få från dem?

Har ni fjärrvärmepumpar i varje hus? Är fjärrvärmeanläggningen en del av samfälligheten?
 
Har ni bara fem golvvärmeslingor?
Vad är höger om fördelaren på första bilden?
 
Demmpa Demmpa skrev:
Har ni bara fem golvvärmeslingor?
Vad är höger om fördelaren på första bilden?
Badrummet som saknar termostat
 
SysterNett SysterNett skrev:
Nyfiken över vad du ska prata med styrelsen om och vilken hjälp du anser du ska få från dem?

Har ni fjärrvärmepumpar i varje hus? Är fjärrvärmeanläggningen en del av samfälligheten?
Föreslå att man genomspolar systemet om det går. Det är min fråga eftersom jag inte kan något om det här
Som jag förstår finns det bara en pump i samfällighetens lokal
 
J Jan Zimmerman skrev:
Badrummet som saknar termostat
Det jag undrar om är nästan helt utaför bild, syns något rött längst till höger.
 
Demmpa Demmpa skrev:
Det jag undrar om är nästan helt utaför bild, syns något rött längst till höger.
 
  • Ett undanskymt utrymme med synliga vattenrör, ventiler och en elpump, antagligen en del av VVS-installation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • VVS-installation, ventiler och rör, etiketterade för kök och badrum, i ett skåp.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.