Hej! Vi har ett hus som är byggt 2005! Då var det rätt populärt att installera en kombinationslösning med fjärrvärme och frånluftsvärmepump! Det har funkat bra i alla år och då vi jämfört elkostnaderna med grannhusen som enbart haft fjärrvärme så ser man en markant skillnad!

Tyvärr har frånluftsvärmepumen gått sönder och vi överväger köpa en ny!

Vi har haft en Nibe Fighter 310P och funderar på vilken panna vi kan köpa idag? Det är visst bara vissa pannor som man kan kombinera! Någon som vet nått alternativ?
 
Har ni högre eller lägre elförbrukning än grannarna?

Har ni högre eller lägre fjärrvärmeförbrukning än grannarna?

Vad har grannarna för ventilationssystem?


Har ni funderat på FTX-system istället för FLVP?
 
Demmpa Demmpa skrev:
Har ni högre eller lägre elförbrukning än grannarna?

Har ni högre eller lägre fjärrvärmeförbrukning än grannarna?

Vad har grannarna för ventilationssystem?


Har ni funderat på FTX-system istället för FLVP?
Vi har lägre uppvärmningskostnader än grannarna! Vi är tre hushåll på kvarteret som valde komplettera fjärrvärmen med frånluftsvärmepump! Alla vi tre har haft lägre kostnader! Vet inte vad FTX betyder?
 
Redigerat:
D
Fjärrvärme drar ytterst lite el. Jag tror du menar uppvärmningskostnaderna?
 
  • Gilla
storhelge
  • Laddar…
D Den ofrivillige klåparen skrev:
Fjärrvärme drar ytterst lite el. Jag tror du menar uppvärmningskostnaderna?
Ja precis! 🤗
 
  • Gilla
Den ofrivillige klåparen
  • Laddar…
S storhelge skrev:
Vi har lägre elförbrukning än grannarna! Vi är tre hushåll på kvarteret som valde komplettera fjärrvärmen med frånluftsvärmepump! Alla vi tre har haft lägre elkostnader! Vet inte vad FTX betyder?
Den enda el som en fjärrvärmecentral drar är cirkulationspumpen (5-100 W) och reglercentralen (ca 2 W).

En FLVP drar mer el än fjv även om inte elpatronen i den är inkopplad.

FTX = fläktstyrd frånluft & tilluft med värmeåtervinning.

Edit:
Den stora elförukaren (förutom elpatronen) i en FLVP är kompressorn, den kan dra 1-3 kW.
 
Redigerat:
Eftersom ni har FLVP (FX-ventilationssystem (frånluftsvärmepump)) så måste du även veta vad grannarna har för ventilationssystem, S/F/FX/FT/FTX för att kunna jämföra.

Du måste även ta med den elenergi som FLVPn förbrukar och inte bara fjv-förbrukningen om du vill jämföra energiåtgången för värme & tappvarmvatten.
 
Demmpa Demmpa skrev:
Eftersom ni har FLVP (FX-ventilationssystem (frånluftsvärmepump)) så måste du även veta vad grannarna har för ventilationssystem, S/F/FX/FT/FTX för att kunna jämföra.

Du måste även ta med den elenergi som FLVPn förbrukar och inte bara fjv-förbrukningen om du vill jämföra energiåtgången för värme & tappvarmvatten.
Om jag säger så här istället, att jag jämför sista året då vi enbart värmt huset med fjärrvärme kontra innan då vi hade hybridsystem med frånluftsvärmepanna också, då har kostnaderna gått upp väsentligt! Min huvudfråga är vilken frånluftsvärmepanna funkar ihop med fjärrvärme?
 
S storhelge skrev:
Om jag säger så här istället, att jag jämför sista året då vi enbart värmt huset med fjärrvärme kontra innan då vi hade hybridsystem med frånluftsvärmepanna också, då har kostnaderna gått upp väsentligt! Min huvudfråga är vilken frånluftsvärmepanna funkar ihop med fjärrvärme?
Räknar du med elförbrukningen som FLVPn drar eller räknar du bara fjv-förbrukningen?

Du ska inte bara stirra på energiförbrukningen utan på den totala kostnaden, installation+"fast årsavgift"+" rörlig avgift", där ingår även kostnader för elnätet & elanvändning.

https://www.byggahus.se/forum/threads/fjaerrvaerme-franluftsvaermepump.114716/
 
S storhelge skrev:
Vi har haft en Nibe Fighter 310P och funderar på vilken panna vi kan köpa idag? Det är visst bara vissa pannor som man kan kombinera! Någon som vet nått alternativ?
Vad är det för modell på FJVM ni har nu? Vad jag känner till finns det enbart en uppdateringssats till FJVM 220 som passar till NIBE F370 som fortfarande säljs. Efter att den nya generationen av kraftigare frånluftsvärmepumpar (Comfortzone, NIBE F730/F750/S735 etc) kom så försvann egentligen möjligheten att kombinera FLVP med fjärrvärme. Men de nya frånluftsvärmepumparna kräver en mycket välisolerad avluftskanal vilket kan vara svårt att fixa beroende på vad det är för hus man har. Avluftstemperaturen sjunker från några plusgrader ner till -19 °C som lägst.
 
Redigerat:
J Josth skrev:
Vad är det för modell på FJVM ni har nu? Vad jag känner till finns det enbart en uppdateringssats till FJVM 220 som passar till NIBE F370 som fortfarande säljs. Efter att den nya generationen av kraftigare frånluftsvärmepumpar (Comfortzone, NIBE F730/F750/S735 etc) kom så försvann egentligen möjligheten att kombinera FLVP med fjärrvärme. Men de nya frånluftsvärmepumparna kräver en mycket välisolerad avluftskanal vilket kan vara svårt att fixa beroende på vad det är för hus man har. Avluftstemperaturen sjunker från några plusgrader ner till -19 °C som lägst.
Okej! Det står fjärrvärme 110 på vår, antar att det kanske blir svårt då! Om det nu inte finns andra märken som går kombinera! Alternativet är byta kompressorn som är den delen som gått sönder, men pannan i sig är ju 19 år så jag vet inte hur bra de andra komponenterna är! Tack för bra svar!
 
Ok, FJVM 110 var den första NIBE fjärrvärmeväxlaren som kunde kombineras med FLVP. Ser mörkt ut då. Går det att omisolera avluftskanalen eller hur är huset byggt? I så fall skippa fjärrvärmen och köra enbart t.ex. NIBE S735 är ett alternativ. Annars bygga om huset till FTX ventilation med ny fjärrvärme utan någon FLVP.

Edit: När t.ex. 310P blir typ 20 år eller äldre ökar risken markant för att det blir rosthål i tanken. Om man byter kompressor vid 19 år kanske pannan ändå är skrot inom 3,4 eller 5 år. Kompressorns livslängd brukar annars anges till runt 10 år.
 
Redigerat:
J Josth skrev:
Ok, FJVM 110 var den första NIBE fjärrvärmeväxlaren som kunde kombineras med FLVP. Ser mörkt ut då. Går det att omisolera avluftskanalen eller hur är huset byggt? I så fall skippa fjärrvärmen och köra enbart t.ex. NIBE S735 är ett alternativ. Annars bygga om huset till FTX ventilation med ny fjärrvärme utan någon FLVP.

Edit: När t.ex. 310P blir typ 20 år eller äldre ökar risken markant för att det blir rosthål i tanken. Om man byter kompressor vid 19 år kanske pannan ändå är skrot inom 3,4 eller 5 år. Kompressorns livslängd brukar annars anges till runt 10 år.
Ja, jag förstår! Kanske får köra vidare med endast fjärrvärme! Tack!🙏
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.