hejsan
vi har byggt ett nytt hus och har då kopplat in fjärrvärme. ska ju vara så bra...

MEN, vi upplever nu följande saker:
1. I tvättstugan där hela fjärrvärmeanläggning finns blir det väldigt varmt. Ca 30 grader... Hela anläggning av rör mm är "öppen" så vi har inte stängt igen detta. Ska det bli så här varmt av bara själva installationen av rör mm?
- Om man stänger igen/bygger en öppningsbar vägg eller likn skulle det då bli för varmt där inne?
- eller kan man då samtidigt kanske öppna upp en ventil som tar ut värmen?

2. Dålig fart på varmvattnet? Vi finner det som så att när man duschar så blir det nästan aldrig varmt. Ibland är det iskalt, sen kommer det en dusch av varmvatten o så håller det på. Är det bara en inställning på fjärrvärmen eller kan det vara något annat fel?

Har inte kontaktat fjärrvärmeleverantören ännu.
Och inte heller rörisen...
 
Jag har ingen aning på dina problem men mina svärföräldrar har också fjärrvärme och det jag retat mig på är att varmvattnet kommer och går som du säger. Helt plötsligt blir man nästan skollad när man duschar för att sedan bli ganska kallt. Dom har dock inte varmt där anläggningen är som du beskriver. Varmvattnet borde ju bara vara inställningsfel kan jag hoppas. Annars är det ju världelöst. Men då många är nöjda så måste det gå att justera in.
 
Så ska det inte vara. Själva anläggningen ger inte mycket värme. Ska inte ge några 30 grader i rummet. Och varmvattnet ska hålla samma temperatur hela tiden. Så ta kontakt med leverantören så dom får kolla upp anläggningen. Nåt verkar vara galet.
 
piliz skrev:
hejsan
vi har byggt ett nytt hus och har då kopplat in fjärrvärme. ska ju vara så bra...

MEN, vi upplever nu följande saker:
1. I tvättstugan där hela fjärrvärmeanläggning finns blir det väldigt varmt. Ca 30 grader... Hela anläggning av rör mm är "öppen" så vi har inte stängt igen detta.
Är installationen klar? Jag menar att det kanske måhända återstår isolering av inkommande rör till värmeväxlaren. Hos mig dröjde det några veckor innan det gjordes och under tiden var det väldigt varmt i rummet där växlaren finns såklart.
 
Om varmvattnet pendlar kan det bero på felaktig vv regulator!
Vad har du för växlare ? Metro , Redan, Alpha.
Isolering skall normalt sett ingå, så ligg på och fråga när isoleraren kommer
 
Svarten, nu har du skrivit 6 inlägg och av någon konstig anledning har du nämnt vvs-klimat.se i alla. Går det så dåligt på firman att du måste komma in här och göra smygreklam? Läs forumreglerna och lägg ner annonseringen är du snäll.
/jesper
 
Lånar tråden lite men anar att TR inte har något emot detta?=)

Har nämligen samma problem med att varmvattnet kommer och går.

Så här går det till när man ska duscha: sätt på varmvattnet i ca 1 minut, börja duscha, efter 2 minuter kommer kallvatten och man får rikta vattnet någon annan stanna än på sig själv, efter ca 20 sekunder är varmvattnet tillbaka och man kan duscha igen. Tyvärr blir det samma visa efter några minuter igen.

Någon som har något förslag?

Är en thermix fvc från 2005.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.