Hejsan,

jag undrade en grej om vår Fjärrvärme och förbrukning när vi inte är hemma. Enligt mätarställning har vi förbrukat fjärrvärme energi med 1kw per dygn när vi inte varit hemma under vår semester i Juli månad. Utomhus temperaturen var alltid +18 grader och uppvärmning var det inte som var på. Då kan i min värld bara varit varmvatten, men jag förstår inte hur det skulle ha gått till. Varför alltså denn förbrukning med 1kw/dygn? Kan nån ha nån förklaring eller er det nånting fel?

Disclaimer: Jag glömde att stänga av vattnet (I know my bad) men vad kan ha dragit på 1kw Per dygn?
 
  • Skärm bild av elanvändningsdata på en mobil enhet, som visar datum, mätarställning och status för flera dagar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Droppande varmvattenkran?
Ca 17 liter 55 gradigt varmvatten.
 
  • Gilla
hansulainen
  • Laddar…
Du menar per dygn?
 
Ja, per dygn. 17 liter motsvarar ca 3 droppar i sekunden
 
  • Gilla
hansulainen
  • Laddar…
Vår fjärravläsning loggar också 1kwh många dygn (hälften till 2/3) när vi inte är hemma trots att cirkulationspumpen är avstängd. Har gissat att det beror på att lite varmvatten matas fram till centralen även utan förbrukning, men jag har inte kommit fram till om det är normalt eller inte
 
  • Gilla
hansulainen
  • Laddar…
Ja en aning värmeförlust är det säkert på varmvattensidan. Sedan finns det värmestyrningssystem som regelbundet kör cirkulationspumpen en kort period under sommaren när den är avstängd för att den inte ska kärva fast och vägra starta till hösten.
 
  • Gilla
hansulainen
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.