Hej!

Vi är en familj på två vuxna och två små barn som bor i Linköping. Vi ska nu besluta om vi ska välja en frånluftsvärmepump, typ IVT 490, vilket ingår i huspriset, eller välja till fjärrvärmeväxlare typ cetetherm Basic U22 för en merkostnad på ca.50.000:- Huset är en lyckan funkis med ryggåstak på 138kvm.

FJÄRRVÄRMEKOSTNAD

Vår leverantör av fjärrvärme tar 4000:- i årskostnad och ett kw pris på 44öre. Vi räknar med att husets totala energibehov är ca.20Mwh/år och att värme/varmvatten står för ca. 14.000Mwh/år av dessa. Kostnaden per kwh med fjärrvärme blir då 4000/14.000=39 + 37 = 76öre/kwh 76x14000= 10.640:-/år

FRÅNLUFTSVÄRMEPUMPKOSTNAD

Pumpen sänker energibehovet på värme/varmvatten med ca.27% 14.000x0,73=10640kwh/år Medelpris på el senaste åren med 50/50 fast rörligt blir ca. 1kr/kwh vilket ger 10640:-/år

Summa sumarum blir alltså att kostnaden i vårt fall blir den samma för bägge alternativen, förutom en installation/anslutning kostnad på 50.000:-

Säg att jag glädjekalkylerar och att energibehovet ökar med 20% dvs. 2800kwh mer/år blir det en fördel med fjärrvärme med 672:- / år. Då tar det mig 74år!! att tjäna in investeringskostnaden.

Om jag istället lägger pengarna från fjärrvärmen på en braskamin borde jag ju sänka driftkostnaden ytterligare en smula samt att då även få en större mysfaktor med en braskamin än en fjärrvärmeväxlare...???

Tänker jag rätt? Tycker ni jag är galen som inte hoppar på fjärrvärmen när jag bygger nytt?
 
Jag tycker framför allt att det låter märkligt att du skulle få en merkostnad på 50000 för fjärrvärmeinstallationen. När vi byggde för 3,5 år sedan blev kostnaden densamma, man väljer ju bort frånluftspumpen och får ett prisavdrag. Det avdraget var då ungefär i paritet med vad det kostade att installera fjärrvärme, inklusive växlaren. Så är du säker på att du fått rätt siffror?

I så fall är investeringen tveksam, sen tillkommer ju faktorer som vad man tror om prisutveckling på el respektive fjärrvärme. Och så klart miljöpåverkan för de olika alternativen om man bryr sig om det.
 
En fjärrvärmemodul har dock längre livslängd än en frånluftsvärmepump, i de flesta fall.
 
I din merkostnad på 50', ingår det FTX då också? Annars så kan du (inte nödvändigt dock) även åka på kostnad och installation av det. Ventilation har du redan i FLVP.
 
Vad är FTX? "fjärrvärmeväxlare cetetherm basic u22 inkl. mekanisk frånluftsventilation utan återvinning" är det som ingår. Är FTX alltså dito fast med återvinning? eller?
 
FTX är mekanisk Från och Tilluft med återvinning (X).
 
Och det ska man alltså ha? Flertalet av våra vänner med fjärrvärme, har ingen återvinning på sina hus. Hur mycket kan man spara/ hur effektiva är denna återvinning? Jag antar att det kostar en smula att installera. Jag känner mig som en novis på detta. Har alltid trott att om man hade fjärrvärme så hade man en värmeväxlare. Sedan hade man mekanisk frånluft eller självdrag. Har aldrig tänkt i banorna att man fortfarande återvann frånluften. Är inte det detsamma som att ha frånluftsvärmepumpen kvar, men att värma med fjärrvärme istället för elpatron.
 
Nja, återvinningen i ett FTX-aggregat funkar så att du värmer tilluften med frånluften. Du kommer med andra ord att blåsa in förvärmd luft i stället för att suga in kall luft genom tilluftsventilerna.

Vi har fjärrvärme och golvvärme, men tyvärr inte FTX. Tilluftsventilerna sitter hos oss ovanför fönstrena. OM du väljer fjärrvärme och har golvvärme skulle jag rekommendera dig att ha FTX av komfortskäl, du riskerar kallras från fönster och ventiler. Det blir nog inte lika tydligt om man har radiatorer, då kommer tilluften följa med varmluften upp i taket och blandas.

/Fredrik
 
kollar lite på IVT. Där finns en fjärrvärmemodul IVT 630, som man kan kompletera sin luftvärmepump med. Är det en sådan lösning man ska ha, eller finns det inga frånluftsvärmepumpar som istället för elpatron har en fjärrvärmeväxlare i sig?
 
Men i den ursprungliga lösningen på huset har vi väl oxå tilluften vid fönstren!? Vart i blir kallraset vid fönstren större med fjärrvärme än med frånluftsvärmepump?
 
funkis4ever skrev:
Men i den ursprungliga lösningen på huset har vi väl oxå tilluften vid fönstren!? Vart i blir kallraset vid fönstren större med fjärrvärme än med frånluftsvärmepump?
Det blir inte större. Det är snarare så att om du inte behöver ha en flvp för att fixa varmvatten så kan du skaffa ftx och få bättre komfort.

/Fredrik
 
Men om jag har tilluften vid fönstren, måste ju detta vara en dyr historia att dra ut rör i hela huset med tilluft och dessutom köpa in tfx utrustningen. Har någon priser på detta? Vad trodde ni om lösningen med att ha kvar frånluftsvärmepumpen och komplettera denna med en fjärrvärmemodul för att spara pengar?
 
Hur trivs ni i 135:an förresten? Vi har detta som ett alternativ till vår lycka. Har offerterna framför mig.
 
Du drar rören till alla rum som ska ha tilluft och sätter ett don i taket, inte vid varje fönster.

Ett aggregat kostar 16-32', skulle gissa på att rören som man behöver extra kostar 10-15'. Det bör vara enkelt att dra i husen du tittar på.

Vi trivs väldigt bra i vårt hus. Kolla gärna in vår hemsida. Det som tyvärr inte varit så bra är fjärrvärmelösningen som LB-hus erbjuder. Dom har satt in en snikvärmepump (IVT 550) som bara fixar varmvatten. Vi har problem med att varmvattnet inte räcker för vårt behov. KOmmer att byta mot FTX när pumpen rasar. Vi kan inte motivera en ombyggnad ur ekonomiskt perspektiv just nu.

Men, som sagt, ananrs är vi väldigt nöjda!

/fredrik
 
Men du Fredrik! Det är ju dig jag mailade förra veckan. Du var otroligt vänlig att svara mit mail och mina frågor med ett långt mail. Men du sade aldrig att du även hade en hemsida!! Nu ska jag surfa runt lite i denna.

Jag var precis inne på hemsidan för komunen vi ska flytta till. Där upptäckte jag att de samkör en fjärrvärme och bredband lösning. 525:-/mån för fjärrvärme och bredband + 43öre/kwh. Ska vi ha annan lösning på breband blir det Telias ADSL som gäller (Tele2 funkar ej där) så då kostar bara denna 300:-/mån Alltså kan vi ju nästan påstå att fjärrvärmen bara kostar oss 225:-/m ( 2.700:-/år) och då kommer vi ju i ett helt annat läge för uppvärmingskostnaden mellan fjärrvärme och frånluftsvärmepump!!

Finns det någon lathund över hur mycket energi man sparar med resp. utan ftx?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.