Hej. Jag har köpt ett hus från -77, på 120 m2. Och ska byta ut alla värme-bruksvattenrör, samt lägga in ny värmecentral. Vilken värmecentral och vad är det jag bör beakta innan jag skaffar material ? Tack för alla tips. Kollage av ett tvåvåningshus från 1977 i snölandskap, med fasad i trä och tegel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Äldre värmecentral med pump, expanderkärl och rörkopplingar i ett pannrum som ska bytas ut.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Ja det där ser ut att vara ett gammalt system. Hör med fjärrleverantören om ny fjärrvärmeväxlare. De brukar ha ett paketpris på en bra modell som de också supportar. Men måste alla rör bytas?!? Dåliga avloppsrör från 70-talet har jag hört men inte för övrigt?
 
J Josth skrev:
Ja det där ser ut att vara ett gammalt system. Hör med fjärrleverantören om ny fjärrvärmeväxlare. De brukar ha ett paketpris på en bra modell som de också supportar. Men måste alla rör bytas?!? Dåliga avloppsrör från 70-talet har jag hört men inte för övrigt?
Kollade lite snabbt med en kille som har en rörfirma och han sa 4000 euro för värmecentralen och 4500 installerad. Såg sen att det är samma kille som jobbar på fjärrleverantör bolaget i byn.
Tyckte priset lät högt då jag snabbkollat lite priser på centraler.
Har rivit bort en massa väggar och lite golv, så tänkte byta rören på samma gång för att va säker. Ska göra det mesta själv men hamnar ju att ta in en fackman att koppla in det sista sen .
 
I Sverige tror jag man hamnar runt 35-40 tkr för att byta fjärrvärmeväxlare till den modell fjärrvärmeleverantören säljer.
 
  • Gilla
patrik sjölund
  • Laddar…
J Josth skrev:
I Sverige tror jag man hamnar runt 35-40 tkr för att byta fjärrvärmeväxlare till den modell fjärrvärmeleverantören säljer.
Jo glömde det att jag bor ju i Finland :) Kollade priser på centraler i Sverige och tjänar en tusing euro på att ta en tripp till sverige och handla.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.