Har fjärrvärme i huset med en utegivare i dagsläget. Sitter och funderar på om det är bättre att byta till innegivare istället. Och är det något man kan byta själv? Har både VVS'are och El'are i släkten som förmodligen kan hjälpa.

Är det någon här som har bytt på sin fjärrväme, och vad är det isf man behöver köpa för att byta. Är det endast en ny givare för innebruk som krävs och som kopplas in på samma sätt som utegivaren mot fjärrvärmen, eller är det någon annan typ av styrning eller dyl som behövs utöver givaren?

Länka gärna till bra produkter som jag kan tänkas behöva köpa då jag inte har någon som helst aning om vad som kan tänkas behövas :)
 
Har du några problem med värmen, typ ojämn temperatur eller problem vid vissa utetemperaturer eller om du eldar eller har folk hemma?

Har inte själv innegivare men har funderat på det, mest för att det inte ska bli för varmt de få gånger vi har mycket folk eller andra värmekällor. I övrigt har vi väldigt jämn och bra temp oberoende av utetemperatur så hittills har det inte blivit av.
 
Inte hela tiden, men till och från blir det för varmt och även för kallt beroende på utetemp och antal folk inne i huset samtidigt.
Jag kommer även att montera en insatsakamin i våran stora eldstad i vardagsrummet i framtiden och tänkte att det även borde gynnas att ha innegivare då med tanke på att värmen stiger avsevärt inomhus vid eldningen och om jag har fläktar som styr runt flödet.

Men tycker bara att innegivare generellt borde ge jämnare temperatur då den mäter just värmen inomhus och inte ute där det kan förekomma stora temperaturskillnader bara mellan några timmar.
 
Jag har en inre kontrollpanel från Danfoss.
http://heating.danfoss.com/PCMPDF/VD7FA302_ECA60_62.pdf
Helt perfekt!
Den reglerar tempen exakt året runt, även på vintern när man har några gäster och tempen stiger 1˚C så är elementen kalla när sedan tempen sjunker så möter den med värme så det alltid är 21˚
Grannar som bara har utegivare har problem med innertemperatur då det bara är kurvans lutning dom kan ändra på.
 
S
du kan komplettera med innegivare men behåll utegivaren
 
  • Gilla
Leif i Skåne
  • Laddar…
Varför inte bara använda / montera termostater på radiatorerna ?
Att reglera ett helt hus inomhus via 1 innegivare kan inte vara optimalt.
 
  • Gilla
etompau
  • Laddar…
Om du vill koppla in innegivare till befintliga reglercentral måste du kontrollera om den har funktionen för det.
Vissa reglercentraler har endast funktion för utegivare + kurva framledning, vissa har innegivare som kompenserar kurvan för framledning och till sisten en del som styr helt på innegivaren.

Så frågan är vad sitter det för en central idag på fjärrvärmen?
 
  • Gilla
Leif i Skåne
  • Laddar…
L largab skrev:
Varför inte bara använda / montera termostater på radiatorerna ?
Att reglera ett helt hus inomhus via 1 innegivare kan inte vara optimalt.
Håller med, utegivare och termostatventiler är det optimala.
 
L largab skrev:
Varför inte bara använda / montera termostater på radiatorerna ?
Att reglera ett helt hus inomhus via 1 innegivare kan inte vara optimalt.
Onödigt slöseri med energi!
Dom som bara har utegivare och termostat på elementen får alltid en ökad framldningstemperatur så fort tempen ute sjunker vilket den gör varje natt utom, de få dygn vi har tropisk värme > 20˚C
Fast det är snart Midsommar är det bara 11˚C på natten och en enkel regulator lägger ut värme till slingan helt i onödan då elementens termostat har stängt, i huset är det redan 22-23˚C
Jag har innegivare och hela anläggningen är helt kall mellan Maj-Sep.
 
Om termostaterna är stängda så avges ju ingen energi. Hur kan det då vara slöseri?
 
L Leif i Skåne skrev:
Onödigt slöseri med energi!
Dom som bara har utegivare och termostat på elementen får alltid en ökad framldningstemperatur så fort tempen ute sjunker vilket den gör varje natt utom, de få dygn vi har tropisk värme > 20˚C
Fast det är snart Midsommar är det bara 11˚C på natten och en enkel regulator lägger ut värme till slingan helt i onödan då elementens termostat har stängt, i huset är det redan 22-23˚C
Jag har innegivare och hela anläggningen är helt kall mellan Maj-Sep.
Konstigt. Mina rör är också kalla bara mha termostaterna. Om det är varmt i huset så cirkulerar inget därigenom. Så det spelar ingen roll om fjvv försöker skicka ut värme.
Edit 2-rörs system
 
Håller med. Termostater. Finns ingen anledning att inte köra med det. Det bästa för komforten också.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.