Jag har en 3-fas pool pump som jag av olika skäl vill kunna sköta via app. (WI-FI). Någon som vet om det finns något motorskydd med denna smart-funktion? Tanken är att kunna slå till och ifrån när jag är utomlands. Ett alternativ som också hade varit till hjälp är ett motorskydd med timer. Allt detta jag söker finns ju till 1-fas, men har inte funnit något för 3-fas.
 
En lämplig kontaktor kopplad till någon passande hemautomatiseringsgrunkar löser ditt problem.
Sedan är det väl inte motorskydd det handlar om utan en vanlig styrning av spänningsmatningen.
Motorskydd vill man inte rota runt med, det finns där för skydd mot överbelastning av motorn.
 
Något färdigt känner jag inte till men vilket kontaktormotorskydd som helst kan styras via en extern brytare likt tryckbrytaren i en kompressor. Så dessa två enheter kan väljas separat vilket ökar utbudet. En enkel timer för enfas skulle funka.
 
E etompau skrev:
En lämplig kontaktor kopplad till någon passande hemautomatiseringsgrunkar löser ditt problem.
Sedan är det väl inte motorskydd det handlar om utan en vanlig styrning av spänningsmatningen.
Motorskydd vill man inte rota runt med, det finns där för skydd mot överbelastning av motorn.
Ja precis, tror motorskyddet behövs för att stoppa motorn om en fas faller ifrån, eller annan överbelastning. Så jag tror själv att det jag behöver är ett motorskydd som kompletterats med övervakning via remote.
 
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Något färdigt känner jag inte till men vilket kontaktormotorskydd som helst kan styras via en extern brytare likt tryckbrytaren i en kompressor. Så dessa två enheter kan väljas separat vilket ökar utbudet. En enkel timer för enfas skulle funka.
Kan tänka mig att jag kan bryta spänningen via en extern enhet som sitter innan motorskyddet, men hur sätter jag sen igång motorn igen?
 
7mMlS.jpg

Ovan ser du kretsschemat för ett typiskt kontaktorstyrt motorskydd. Du kopplar helt enkelt in en extern brytare istället för S2. Samtidigt måste hållkretsen via 13-14 på kontaktorn kopplas bort så att motorn stannar när man släpper på S2. Det behövs alltså bara ett extern relä.
 
En kontaktor går ju bra att styra med valfritt Sonoff eller Shelly relä också, kostnad ca 150:-
 
  • Gilla
GK100
  • Laddar…
E elmont skrev:
Som Bo skrev så är det en MOTORSKYDDSKONTAKTOR du ska ha, den kan du sedan styra över internet eller via telefon. Det finns en mängd olika färdiga lösningar tex. [länk] som jag har mycket goda erfarenheter av.
Förstår hur Clas Ohlson prylen fungerar, men hur får jag den att styra mitt motorskydd? Finns det alltid en ”relä-ingång” i kontaktorn/motorskyddet som kan stoppa eller starta pumpen?.
 
Japp, det finns en ”reläingång”, faktisk så finns inget annat.
En kontaktor är en strömbrytare utan vred, men i stället har man en elektrisk grej, en spole som vrider om vredet.

Ström till grejen får du från din appmokajupp.
När du fipplar till på appen så skickar appmokajuppem ström till spolen som vrider om vredet och motorn startar.

Lite mer komplicerat blir det om du vill veta om motorskyddet löst ut.
Ännu mer komplicerat blir det om du vill veta om motorn snurrar eller om vattnet flödar genom pumpen, men det går fixa det med.

Protte
 
"Reläingången" är A1 och A2 på kontaktormotorskyddets spole. Enheten ersätter en manuell tillknapp och kan kombineras på lite olika sätt med andra "brytare" för att få önskad funktion.
Hur du ska koppla kan man inte säga innan man vet i detalj vad du vill göra. Är det bara att fjärr starta och stoppa en pump. använder du "enheten" som en tillknapp som får pumpen att gå så länge som kontakten i enheten är sluten. Vill du bara kunna starta pumpen och nått annat stoppar den måste du ha nått som bryter kretsen. Bo bild visar hur man kan koppla. Men som sagt för att svara måste man veta exakt hur du vill att det ska fungera.
 
Tack för alla råd, köper mojängen hos Clas Ohlson och ber en elkille koppla in den.
 
Be elkillen om råd eller ha i alla fall ett samtal med honom innan du köper, han har troligen minst lika bra förslag på grejer och lösningar.
 
O Olle61 skrev:
Bra förslag. Prylen från Clas behöver väl ett GSM-abonnemang som kostar avgift. Om det redan finns WiFi känns det onödigt. Kanske något i denna stilen?:
[länk]
Eller:
[länk]
Förstår att det finns många olika sätt att styra motorskyddet i och med att det finns reläingång. Det blir enklare då och inget behov av att köpa motorskydd med inbyggt wi-fi. Tack!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.