Har letat i flera dagar efter någon produkt för att kunna fjärrstyra lås av en hundlucka.

Jag har tänkt att jag skall ha övervakningskameror inne och ute i en rastgård som är ansluten till huset med en hundlucka. Om vi är borta 4 timmar skulle jag vilja ha möjlighet att ha ett automatiskt tidsinställt lås som öppnas efter 2 timmar. Jag vill desutom kunna logga in och se hundarna via ett webbgränsnitt som är kopplat till kamerorna. Ser jag att hundarna är ute och går in vill jag via webbgränsnittet kunna låsa hundluckan.

Har lite funderingar kring hur jag skall kunna koka ihop en egen lösning men inser att det skulle spara en hel del tid om en liknande lösning finns att köpa.

Alla tips är välkomnande!
 
Spännande projekt!
Har själv hundar och har haft kameraövervakning på dem i rastgården. Tyvärr packade kameran inhop för något halvår sedan efter 3-4 år tjänst.

Spontat kan man pilla ihop lösningen du är ute efter ganska lätt men olika delar. Då blir det kanske inte något "system" som tar han om allt men är lättare att komma igång med och inte minst billigare...

Kameradelen är ganska enkel - leta efter nätverkskameror som du kan surfa in på (det är en sån jag har från Siemens).
Ska kameran sitta ute så får du kanske även titta på någon kapsling. Kjell & Co har prisvärda diton. Fundera även på att stoppa in ett värmeelement (anv'ände en 20W från Rittal) för att hålla dräglig temperatur för kameran och slippa kondens på glas och lins.
Nätverkskameran jag har kunde anslutas på trådlöst via WLAN eller via Ethernetkabel. Jag välde trådlöst eftersom kameran är placerad på vedboden och dit har jag inte något nätverk. Jag kompletterade med en riktantenn för utomhusbruk, även den från Kjell & Co

När det gäller öppningen så är det lite mer spännnade. Har du någon låsning på luckan idag? Något du kan använda?
En ganska enkel lösning vore att styra ett relä till luckan dom exempelvis drar en elektromagnet eller varför inte ett motorlås till en vanlig dörr?

Reläet i sin tur behöver oxå det nätverksinterface, detta kan man sätt upp med ex en liten PLC. Själv har jag mikroskopisk erfarenhet av Schneider Electrics Zeliologic. Till denna lilla logikmodul finns ett webinterface som tillval.

Sen, när allt detta här funkar så gäller det ju att komma åt utrustningen "utifrån" dvs via det stora hemska internet. Här gäller det naturligtvis att ha bra koll på nätverkskonfiguration och brandväggar. Man vill ju inte gärna öppna upp hela nätverket för hela världen... Men det är en annan historia.

Berätta gärna hur det går!
 
Jag har för mig att det finns IP-kameror som har utgångar för styrning av exempelvis reläer.

Det borde vara något för dig!
 
Panasonic har en enkel nätverkskamera med en utgång som kan styras från webläsaren och en ingång för tex magnetkontakt på hundlucka el.dyl.
Den är dock för inomhusbruk.

Mer info här:
http://www.panasonic.se/html/sv_SE/...kameror/BL-C121CE/overview/2154338/index.html

ca 2300:- ink moms


Det finns en liknande som är "stänkskyddad" och kan sitta utomhus. Den kan även styras, pan / tilt / zoom, från webläsaren.

http://www.panasonic.se/html/sv_SE/...lt+bruk/BB-HCM531/overview/2153955/index.html

ca 5500:- ink moms


Kan det vara något?
 
Hej!

Supertack för alla funderingar. Lösningen är tänkt att vara till det hus vi flyttar in i i slutet på januari men uppdaterar gärna denna tråd med hur det går. Idag finns ingen hundlucka och den kommer troligen göras i en vägg som leder till en garagedel av huset.

Är själv programmerare så nätverksbiten är jag inte orolig för. Skall installera en ny server på viden har jag tänkt :). När det dock kommer till att koka ihop något som kan styra en extern enhet som PLCn du nämner jekyll, känns det som att mina kunskaper tryter.

Såg en logitech-kamera med webbgränssnitt på elgiganten, 2000:- men kollar upp tippset om Panasonik.
 
d00ape skrev:
Såg en logitech-kamera med webbgränssnitt på elgiganten, 2000:- men kollar upp tippset om Panasonik.
Finnessen med de kameror jag föreslog var att man kunde styra utgången på kameran från webläsaren. Finns säkert andra fabrikat som klarar det. Men det är inte självklart på alla webkameror.

Det är alltid kul med specialanpassningar. Lycka till!
 
Jag håller med Jeepmannen där, kan man få relästyrningen direkt i kameran är mycket vunnit.
Även Bosch har en del IP kameror med relä utgång. Den som googlar skall finna... :)

Däremot får du nog tänka ett varv ett eller två på hur du vill att låsningen ska fungera.
 
Japp, det finns en hel hög med sådana, med inbyggd styrning.

Kolla på conrad.se där finns en del dörrstyrningar mm.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.