Hej!
Jag har en liten snickeriverkstad (45 kvadrat utan wifi) med diverse maskiner och en trefas spånsug som jag vill utnyttja till ett blivande ventilationssystem i verkstan med suganslutning till respektive maskin.
Spånsugen vill jag då bygga in för att minimera ljudet och då behöver jag någon form av fjärrstyrning för att slå på och av i samband med att någon av maskinerna ska användas och ventilationen ska aktiveras.
Spånsugen har idag en inbyggd manuell brytare som bryter alla tre faserna.
Har sett liknande tillämpningar men då i första hand 220V-sugar vilket öppnar för lösningar typ Nexa och liknande.
Trefas innebär en kontaktor av något slag men frågan är hur den ska styras?
Vore ju himla smutt att ha en "puck" av något slag som man bär med sig i verkstan men det kan också vara en centralt placerad brytare ansluten fysiskt till kontaktorn. Bluetooth? Hm.
Har sett en verkstad där man installerat mikrobrytare vid varje maskins suganslutning så när man öppnade "luftvägen" till aktuell maskin så startade spånsugen. Snyggt men lite overkill tänker jag.
Är det någon som har några idéer och förslag på hur jag kan få till en bra lösning?
 
M Magnus Koldemar skrev:
Hej!
Jag har en liten snickeriverkstad (45 kvadrat utan wifi) med diverse maskiner och en trefas spånsug som jag vill utnyttja till ett blivande ventilationssystem i verkstan med suganslutning till respektive maskin.
Spånsugen vill jag då bygga in för att minimera ljudet och då behöver jag någon form av fjärrstyrning för att slå på och av i samband med att någon av maskinerna ska användas och ventilationen ska aktiveras.
Spånsugen har idag en inbyggd manuell brytare som bryter alla tre faserna.
Har sett liknande tillämpningar men då i första hand 220V-sugar vilket öppnar för lösningar typ Nexa och liknande.
Trefas innebär en kontaktor av något slag men frågan är hur den ska styras?
Vore ju himla smutt att ha en "puck" av något slag som man bär med sig i verkstan men det kan också vara en centralt placerad brytare ansluten fysiskt till kontaktorn. Bluetooth? Hm.
Har sett en verkstad där man installerat mikrobrytare vid varje maskins suganslutning så när man öppnade "luftvägen" till aktuell maskin så startade spånsugen. Snyggt men lite overkill tänker jag.
Är det någon som har några idéer och förslag på hur jag kan få till en bra lösning?
Hej !

Ja du, jag kan tipsa om vad jag byggde åt min bror som har ett litet snickeri ( 5 anställda ). Tidigare stod spelsugen o snurrade en stor del av dagen. Men det var ju 15 kW somstod o snurrade en del i onödan.

Han sökte ett billigt sätt att styra de enkelt från varje maskin. Handlade själv funderat på ett Plejd system. Jorå det funkar och är billigt. En Plejd controller framdragen till en central plats i verkstan ifrån spånsugens manöverkrets. Sedan trådlös tryckknapp på varje maskin. Kostnad: Plejd controller 600, kabel och dosa, fästmateriel 400 kr. Tryckknapp 450 kr / maskin. Arbete 3 tim 1800 kr. Alla priser exkl moms.

Billigt och funkar mycket bra.
 
tommib
Man kan ersätta Plejd med i stort sett vilken annan trådlös variant som helst. Även nexa. Så länge styrkretsen på kontaktorn är utförd för 230 V (och inte 400 V) så kan du koppla in dig med valfritt fjärrströmbrytarsystem. Det går till och med med plugg om man inte har något emot att lösningen blir ful som stryk.

Mikrobrytarvarianten är ju snygg och kan byggas för klenspänning som man får komplettera med som man vill men även Plejdlösningen går att komplettera med flera tryckknappar om man får/tar den behörigheten i appen.
 
E Elajomannen skrev:
Hej !

Ja du, jag kan tipsa om vad jag byggde åt min bror som har ett litet snickeri ( 5 anställda ). Tidigare stod spelsugen o snurrade en stor del av dagen. Men det var ju 15 kW somstod o snurrade en del i onödan.

Han sökte ett billigt sätt att styra de enkelt från varje maskin. Handlade själv funderat på ett Plejd system. Jorå det funkar och är billigt. En Plejd controller framdragen till en central plats i verkstan ifrån spånsugens manöverkrets. Sedan trådlös tryckknapp på varje maskin. Kostnad: Plejd controller 600, kabel och dosa, fästmateriel 400 kr. Tryckknapp 450 kr / maskin. Arbete 3 tim 1800 kr. Alla priser exkl moms.

Billigt och funkar mycket bra.

Stort tack för ditt snabba och uttömmande svar.
Känns som att en Plejdlösning skulle lösa problemet till en rimlig peng.
Har du något förslag på lämplig kontaktor då den befintliga brytaren påverkar alla tre faserna vad jag kan förstå (se bifogad bild)?
 
  • Eluttag öppnat, visar kabelanslutningar och säkringshållare inuti. Kablar markerade med krympslang för identifiering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
M Magnus Koldemar skrev:
Stort tack för ditt snabba och uttömmande svar.
Känns som att en Plejdlösning skulle lösa problemet till en rimlig peng.
Har du något förslag på lämplig kontaktor då den befintliga brytaren påverkar alla tre faserna vad jag kan förstå (se bifogad bild)?
Okej. Det är en sådandär liten manick, jag såg framför mig ett styrskåp.
Om det INTE är en sådan med nollspänningsutlösning så tänker jag här att det enklaste kanske vore att sätta en kontaktor innan skarvuttaget på kabel som du ansluter till denna manick.

Det kan byggas in i elcentralen om du har en normcentral och plats över eller så får den sitta i en egen kapsling,

T.ex Hager ESC 425S + Hager GD 102N

Om du HAR nollspänningsutlösning i denna manick så får man nog bygga något nytt från grunden innehållande kontaktor och lämpligt motorskydd.
 
Tack igen!
Låter som en alldeles utmärkt lösning. Ska bara klura ut om min spånsug har nollspänningsutlösning eller ej.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.