Hej!
Frågan har nog troligen varit uppe tidigare men jag undrar om någon vet något bra sätt att på avstånd styra temperaturen på en Minipanna från Golvärmebaronen. Typen jag har är en MP6 G2.
Har fått tips om en enhet från Ontech som heter 925 men jag begriper inte hur den skall installeras i sådana fall. Någon som har andra lösningar mer än att ringa in grannen :)
 
  • Installation av värmepump med kopparledningar, tryckmätare och expansionskärl.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
E eco972 skrev:
Hej!
Frågan har nog troligen varit uppe tidigare men jag undrar om någon vet något bra sätt att på avstånd styra temperaturen på en Minipanna från Golvärmebaronen. Typen jag har är en MP6 G2.
Har fått tips om en enhet från Ontech som heter 925 men jag begriper inte hur den skall installeras i sådana fall. Någon som har andra lösningar mer än att ringa in grannen :)
Menar du ontech 9025 ?
https://www.ontechgsm.com/produkter/ontech-gsm-9025/

Den kan styra olika reläutgångar, så beroende på vilken panna du har och hur den kan styras kopplas in kan du göra lite olika saker.
Antingen slå av/på strömmen till pannan helt (tex via inkoppling i central/huvudmatning) elle så kanske det möjligen finns ngn ingång för "Värme/underhållsvärme) som man kan koppla in en utgång till och på så sätt skicka SMS för att slå på full-/underhållsvärme?

De Ontech enheter jag har använt har varit ganska straighforward att använda. Tricket är hur du kopplar in det i din anläggning. Jag har inte ngn koll på "golvärmebaronen" tyvärr :(
 
En liten brasklapp angående ontech, invänta deras nya modeller som har stöd för 4g, de gamla 9040 och 9025 kommunicerar via GSM nätet som släcks ner om något år.

https://www.ontechgsm.com/nedslackning-2g/
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Rättelse. Firman heter Värmebaronen och givetvis är det en Ontech 9025 jag blivit tipsad om.
E eco972 skrev:
Hej!
Frågan har nog troligen varit uppe tidigare men jag undrar om någon vet något bra sätt att på avstånd styra temperaturen på en Minipanna från Värmebaronen. Typen jag har är en MP6 G2.
Har fått tips om en enhet från Ontech som heter 9025 men jag begriper inte hur den skall installeras i sådana fall. Någon som har andra lösningar mer än att ringa in grannen :)
 
Hej!
Tack för svar!

Ja det stämmer att det är Ontech 9025 jag blivit tipsad om (rättade i mitt inlägg) men precis som du skriver så är det inte bara en on/off funktion jag är ute efter utan att kunna styra pannan på avstånd och då även kunna justera temperaturen. Hur sjutton man skall koppla in något för att göra det vet jag inte på denna panna.
 
H hakfre skrev:
En liten brasklapp angående ontech, invänta deras nya modeller som har stöd för 4g, de gamla 9040 och 9025 kommunicerar via GSM nätet som släcks ner om något år.

[länk]
Hej! Ja jag har sett det också att det släcks ned. En Wifi lösning är att föredra framför SMS tekniken.
 
E eco972 skrev:
Hej!
Tack för svar!

Ja det stämmer att det är Ontech 9025 jag blivit tipsad om (rättade i mitt inlägg) men precis som du skriver så är det inte bara en on/off funktion jag är ute efter utan att kunna styra pannan på avstånd och då även kunna justera temperaturen. Hur sjutton man skall koppla in något för att göra det vet jag inte på denna panna.
Det finns ju ingen "gradstyrning" vad jag vet utan bara ett antal utgångar med av/på.
Så det lättaste torde vara om pannan har någon styringång för underhåll/fullvärme som man kan styra via.
Men du får nog kolla med leverantören av pannan om du inte kan klura ut det själv
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.