Jag har en spånsug som styrs via ett elskåp. Där är bl a en 24V input byglad. Om jag satt en fjärrstyrd brytare där istället kunde jag starta/stoppa spånsugen på håll, från andra rum. Helst två sändare och en mottagare som sluter/öppnar denna koppling. Man kunde också tänka sig en alternativ, mer mekanisk lösning. Ett snöre längs med huset i taket att rycka i när man vill ändra driftläge (start-stopp-start-stopp…) Ungefär som "nästa hållplats" på gamla bussar.

Vad behöver man för respektive lösning?
 
är det en 1-fas sug? kanske en nexa styrning?
 
Nej, det är trefas via en ABB frekvensomriktare. Det här är en riktig herrejössesdammsugare som tidigare stått i en slöjdsal. Det finns en styrning i det elskåp som kör fläkten. Men jag har inga externa givare utom på/av. Tanken är att man ska dra en 24V ledning till varje spjäll parallellkopplat, men jag är lite lat och tänkte komma undan med lite mindre kabeldragning. Idén med plint 104 och 105 som nu är byglad är att när man öppnar ett spjäll så startar fläkten. När alla spjäll är stängda så stannar fläkten. Frekvensomriktaren startar fläkten mjukt och fint via inställningbara parametrar och stänger ner med fördröjning och allt sånt man kan tänka sig. Men som sagt jag kan tänka mig mindre kabeldragning och de spjäll jag har saknar mikrobrytare.

Nexa har grejer som kan fjärrstyra ett vanligt 230v uttag. Skulle man kunna använda det för att på nåt sätt öppna/stänga förbindelsen mellan plint 104/105 som är 24V enl ovan?
 
visst kan du det, ta ett relä eller kontaktor som har spol spänning på 230v, som du drar genom nexa brytaren, fördelen med att använda nexa, kanske är att det är relativt billiga fjärrkontroller, finns ju kanske andra paket med fjärkontroll till....för det verkar ju som en slutande kontakt på dina plintar 104-105 startar allt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.