Hej! Vi ska byta ut all el samt element (idag direktverkande el) på landet, och vill ha möjlighet till fjärrstyrning. Jag har lärt mig att eluppvärmda oljeelement är bättre, men är inte säker efter googling. Har någon tips på fabrikat, och egna erfarenheter av om direktverkande elelement?

Tack!
 
Ingen skillnad i effektivitet, skaffa luftvärmepump ist.
 
  • Gilla
huvudetpåspiken
  • Laddar…
Hej! Tack för svar, som jag förstår det var det åtminstone tidigare många som tänkte att oljeelement gav bättre komfort.

Tänker du luftvärmepump på grund av energieffektiviteten?
 
Ja, för att spara in på elkostnader.
 
Med nya halvledarstyrda radiatorer så försvinner fördelen med oljefyllda dito som skulle jämna ut uppvärmningen. Ser att TermoGnosjö har en WiFi-version och de brukar hålla rimliga priser: http://www.termognosjo.se/sv/produkter/termo-wifi-230v/termo-wifi/

En el-radiator ger 1 kWh värme med 1 kWh el. En luftluftvärmepump ger ca 3,5 kWh värme med 1 kWh el i genomsnitt. Man kan spara mycket el med LLVP om man vill.
 
  • Gilla
huvudetpåspiken
  • Laddar…
Hej.

Vi har följande i vårt fritidshus.LVI elradiatorer som styrs genom Wi-Fi eller lojalt.
Vi har bytt våra gamla mot dessa som jag styr via app. måste också ha en kontrollenhet i huset för att de ska fungera.
inte det allra modernaste snittet på appen och man kan inte följa energiförbrukningen. Bara i kontrollenheten.
Finns både för 220 v som 400 - fast monterad eller med sladd till 220 uttag.
Vi är nöjda.

Har också kompletterat med luftvärmepump.


https://www.bygghemma.se/hus-och-by...tor/el-element/element-lvi-yali-ramo/p-397461
 
  • Gilla
huvudetpåspiken
  • Laddar…
C
Vi hade Tego Roundline och deras trådlösa termostater i stugan vi hade förut. Master-enheten kopplade vi till en reläutgång på larmet för fjärrstyrning. Fördelen är att man får ett enkelt styrbart system till små pengar. Men idag vill man förmodligen ha något mer sofistikerat med appar och sånt.

Luftvärmepump är kanske inte helt självklart om det är en mindre stuga. Vi brände inte många tusenlappar om året på el till uppvärmning så en luftvärmepump skulle haft en väldigt lång återbetalningstid. Sen är det frågan om ev. underhållsvärme och hur lågt pumpen klarar, samt om buller från pumpen är ett problem. Å andra sidan, med dagens elpriser...
 
  • Gilla
4092 och 1 till
  • Laddar…
Rekommenderar också värmepump om du har ekonomi för investeringen.
Själv har jag ett Adax med wifi på ena toaletten där lvp inte värmer. Funkar bra.
I duschen har jag en Raychem Senz golvvärmetermostat med wifi kopplad till ett vägguttag med billig fläktkonvektor inkopplad. Funkar halvbra.

/Höghus
 
  • Gilla
huvudetpåspiken
  • Laddar…
Tackar, bra reflektioner. Jag tror vi är inne på någon form av element ändå, trots energieffektiviseringsaspekten (pga ljud etc).

En väldigt specifik fråga om adax wifi: har de en lysande display? Vi ska sätta in element i sovrummen och adax neo (utan Wi-Fi) verkar ha en ganska stor lysande display. Men jag lyckas inte googla fram svaret för Wi-Fi-varianten.
 
H huvudetpåspiken skrev:
Tackar, bra reflektioner. Jag tror vi är inne på någon form av element ändå, trots energieffektiviseringsaspekten (pga ljud etc).

En väldigt specifik fråga om adax wifi: har de en lysande display? Vi ska sätta in element i sovrummen och adax neo (utan Wi-Fi) verkar ha en ganska stor lysande display. Men jag lyckas inte googla fram svaret för Wi-Fi-varianten.
Såhär ser mitt Adax på toaletten ut.
Övre del av ett Adax-element monterat på vägg med digital display som visar 20 grader Celsius.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Går ju lätt att täcka över display om man är känslig. Jag använder bara appen, aldrig knapparna på elementet.
Den vetter alltså lite snett uppåt bakom fronten.
Se upp med att köpa begagnade, de hade ingen backup för inställningarna i början. Vid längre strömavbrott gick elementet in nåt slags defaultläge.

/Höghus
 
  • Gilla
huvudetpåspiken
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.