Hej! Jag har en ganska brant slänt på ca 1200 kvm som jag behöver klippa gräset i. Jag gjorde det själv med trimmer/röjsåg härom året, men det kommer jag nog inte att göra om.

Det finns fjärrstyrda släntklippare/buskröjare som klarar upp till 55° lutning. Finns massor till salu (kostar som en bil) men det verkar hopplöst svårt att hitta företag i Stockholm som erbjuder släntklippning och har en sådan i sin maskinpark. Har bara hittat ett företag, men intresset från deras sida var lite svalt.

Någon som har ett tips på företag?
 
  • Fjärrstyrd släntklippare på en brant grässlänt med skog i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag förstår inte problemet...

Argumentet ”går inte att hyra, måste köpa” är väl bästa argumentet gentemot sin sambo att köpa verktyg som kan tyckas aningen overkill? :)
 
  • Gilla
  • Haha
Fotografen och 4 till
  • Laddar…
Nåt företag som klipper slänter utmed vägar då?
 
D Daaaaaniel skrev:
Jag förstår inte problemet...

Argumentet ”går inte att hyra, måste köpa” är väl bästa argumentet gentemot sin sambo att köpa verktyg som kan tyckas aningen overkill? :)
Maskinen kostar 700.000 kr, men tack för tips :)
 
[SKPG]Zamora [SKPG]Zamora skrev:
Nåt företag som klipper slänter utmed vägar då?
Det görs med ”arm” på traktor. Funkar inte hos mig, eftersom slänten är ca 50 meter uppifrån och ner.
 
P Pete77 skrev:
Det görs med ”arm” på traktor. Funkar inte hos mig, eftersom slänten är ca 50 meter uppifrån och ner.
Aha, ok
 
S Stuff skrev:
Måste det vara fjärrstyrt då? Kan inte en Slåtterbalk vara något? Eller är det för brand för att gå med en sån med?
t. ex [länk]
Tack, men det är för brant. Som jag ser det så finns det bara 2 alternativ.
1. Trimmer/röjsåg, som tar några dagar att göra jobbet med pga stor yta, kuperat och inte 100% gräs.
2. Fjärrstyrd släntklippare. Förmodligen dyr timpenning för maskin+förare, men med en klippbredd på 1-1,5 meter så är det klart på några timmar.
 
eller
3. Skaffa några getter
 
  • Gilla
Johan Gunverth
  • Laddar…
S Stuff skrev:
eller
3. Skaffa några getter
Har faktiskt funderat på det, men för jobbigt att bygga 200 meter stängsel. :crysmile:
 
K
Sätt på fotplattor på en handklippare och använd som hooverboard ner för slänten?
Kan säkert ta betalt av grannskapets ungar för en åktur :p
 
Svedjebruk?
 
  • Gilla
Härryda2015
  • Laddar…
P Pete77 skrev:
Har faktiskt funderat på det, men för jobbigt att bygga 200 meter stängsel. :crysmile:
Om du är allvarlig med den tanken så sätter du 200 meter elstängsel på en halvdag.
 
engs
T topmount skrev:
Svedjebruk?
Farfar hade en slänt, inte lika stor dock, som han eldade årligen. Han hade vissa pyromantendenser dock. ;)
 
mexitegel mexitegel skrev:
Om du är allvarlig med den tanken så sätter du 200 meter elstängsel på en halvdag.
Det är möjligt, men tveksamt med getter på tomten. Jag skulle iaf bli lokalkändis.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.