Jag har ca 25st 12v halogen spottar i taket (20w).

Jag har behov av att slå av/på samt dimma dessa från två platser. Eftersom det inte finns ledningar dragna till den ena platsen så tittar jag på fjärrstyrda saker.

Så, i den bästa av världar skulle jag vilja ha en sak som har:
* mottagare för fjärrstyrning (och naturligtvis två sändare)
* 230V->12V transformator
* dimmer
* Klara hög effekt (500w max), alternativ att man kan ha flera som är syncade.
* Klara lång sladdlängd.
Jag inser att jag kan pussla ihop den funkationliteten med fler olika saker (dvs en eller fler elektroniska trafos, en mottagare och två sändare tex från Nexa) men jag skulle helst slippa det då det innehåller ett onödigt steg (att dimmad 230V styr en elektronisk trafo).

Någon input hur jag skulle kunna göra eller om någon vet om det finns något sådant?
 
Blev en 500w dimmer (z-wave) och en 210va + en 300va trafo för att lösa problemet.
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Blev inge vidare till slut. 23st 20W halogen blev nog för mycket.

För det första för trafosarna ett himmla liv när man dimmar (ja, de är dimbara).
För det andra så flimmrar ljuset efter ett tag. Kopplar man ur en av de två trafosarna så slutar det flimmra. Misstänker så klart överbelastning av dimmern, det är ju en ej resistiv belastning av trafon och då skall man hålla sig under 1,5A och mina saker drar mer, 1.89A mätte jag.

Suck att det inte finns ett korrekt sätt att lösa detta (dvs en rejäl 12v trafo och sedan PWM lösning för att dimma korrekt). (i alla fall inte vad jag hittat). Slutar väl med att man får konstruera något själv.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.