Har letat överallt men får inte riktigt rätsida på detta. Huset är relativt nyinköpt och jag har aldrig haft hus innan så jag är ny på detta. Hoppas på er hjälp

Vi har alltså ett sommarhus från 40-talet med vattenburet värmesystem med elpatron. Den är av typen där man har en liten ratt som man kan ställa effekten med. Huset är kasst isolerat så för att inte riskera att det blir minusgrader inne så kör jag just nu med högre effekt än vad som är nödvändigt. Med elpriset på den här nivån så känns det onödigt. När vi inte är där skulle jag även vilka kunna höja och sänka effekten. På sikt kanske installera sensorer inomhus och styra detta automatiskt med Home Assistant.

Det jag tänkte först var att köpa sånna där termostater som man sätter direkt på elementen och styra dem vilket verkar enkelt i sammanhanget. Men elpatronen skulle väl ändå stå på en för hög effekt och att ”bara” strypa flödet på elementen med termostater hjälper väl inte om patronen går på för hög effekt nere i källaren?

Jag har inte modellnumret på systemet här men generellt om jag låter elpatronen stå på för hög effekt så att säga och det är varmt på sommaren, finns det en termostat på den som automatiskt sänker effekten på den? Eller är den helt statisk liksom?

i vilket fall som helst, det enda jag kommer på för att kunna fjärrstyra detta skulle vara en step motor med låga växlar på för att fysiskt dra runt knappen. Men det verkar ju långt från optimalt. Någon som har tankar eller erfarenheter på det här området? Ska försöka ta reda på vad patronen och systemet är av för modell då jag antar att det är rätt avgörande.

Tacksam för alla svar och tankar.
 
Om du stryper vattenflödet via elementens termostater så minskas pannans behov av att värma vatten, och energiåtgången minskar. Pannan går då i princip på "tomgång" och uppvärmningsbehovet kommer från att pannan avger värme till luften i rummet där den står.

Pannan har en termostat som säkerställer att vattnet inte blir för varmt. Det brukar även finnas en termosäkring som ytterligare ett skydd mot för hög temp i pannan.

Försök göra ditt system så enkelt och säkert som möjligt.
 
  • Gilla
tompaah7503
  • Laddar…
B
Nej, modellen är inte avgörande. Det låter spontant som helt fel väg att använda en stegmotor och styra termostaten direkt.

Jag hade ställt in termostaten på elpatronen på en låg nivå, tillräckligt hög för att inte frysa systemet. Sedan skulle jag parallellt med termostaten kopplat in en kontaktor som man styr med wifi/home assistent eller vad man nu önskar, för att få en temp över grundnivån.

Om den smarta styrningen fallerar, antingen av hela tiden eller på hela tiden, får man inte frysa eller koka systemet. Det är speciellt viktigt när man inte är på plats.

Det är viktigt att termostatens inbyggda överhettningsskydd ligger i serie med den smarta styrningen, så den skyddar.

För att styra den smarta termostaten bör man ha en tempmätare på pannan, och en tenpmätare inomhus. Vanligtvis använder folk ds18b20 sensorer via en arduino,raspberry esp32 eller annan microkontroller för tempmätning och styrning. Ds18b20 är billiga och enkla och tillräckligt noggranna.

Tror telldus har ett kit som kan göra detta enkelt för dig.
 
Tack för svaren, väldigt bra tankar! Då förstår jag hur pannan fungerar grundläggande. Så egentligen skulle det kanske räcka med att ha smarta ventiler på elementen. Lite svårt att veta vad som skulle ge bäst effekt, men jag antar att det ändå ger mer att styra pannan. Det stämmer att det finns termosäkring och hela systemet är inte speciellt gammalt då de bytte ut en pelletspanna för några år sedan innan jag köpte huset.

Parallelkopplingen låter smart, som du säger @BSOD så vill man ju att det smarta systemet ska kunna kicka in men inte att det ska vara beroende av det. Har kollat på kontaktorer, det verkar helt enkelt vara ett relä som hanterar större ström, eller finns de även som potentiometer-varianter så att man kan ställa dem i fler lägen än på och av? Jag antar det eftersom du nämner att de kan styras beroende på temperaturen på extern mätare. Finns det några exempel på modeller man kan kolla på? I teorin så skulle det ju räcka med ett på-läge där man krämar på när vi är där och sen ett underhållsläge när vi inte är där. Men jag litar inte riktigt på isoleringen i huset och det vore toppen om man kunde ställa flera lägen om det kommer en riktig köldknäpp.

Mäta temperaturen planerar jag att göra med 3st esphome med varsin Bosch BME280 sensor. Den kan läsa luftfuktighet också vilket är mest relevant för källaren (där jag har en luftavfuktare) och vinden. Vad är funktionen för att mäta temperaturen på pannan precis som du föreslår?

Jag antar även att koppla in den här kontaktorn görs av elektriker, det är väl inget man kan (eller får) göra själv i en handvändning?
 
Tror poletten trillade ner på det du menar med kontaktorn. Jag antar att tanken är att man slår till kontaktorn när sensorn säger att det är "för kallt" i HA och sedan stänger av den igen när den är över ett visst värde? Troligen med en väntetid emellan så att den inte slår av och på konstant vid ett gränsläge. Men då dyker en följdfråga upp: med kontaktorn tillslagen så kör pannan full rulle antar jag tills man stänger av den? Är det optimalt eller kan man sätta någon sorts maxgräns i ett sådant system utan att behöva använda överhettningsskyddet som första skydd för det om automatiseringen skulle vara felaktigt inställd eller liknande?

Det jag gör manuellt idag är ju att dra på ratten till läget "45" eller "50". Då går ju inte pannan över det även om temperaturen inte nås och det känns ju säkrare än ovanstående, men det kanske inte är ett problem?
 
B
Jag hade kopplat ett relä som går in på styrningen av befintlig kontaktor, för att styra 1 av elsteg i pannan (vet inte om du har 1 2 eller flera steg på din elpanna). Men är man minsta osäker så ska man låta bli att pilla.

Dvs att elpatronens termostat drar kontaktorn om pannan temp är under t.ex. 25 C. Och ha styr samma kontaktor på om temp inne är < xxC + att temp I pannan < 90C = tillslag. Sen får man ju sätta en viss hysteres/dödband/tid för och frånslag. Med kanske mer tillägg, t.ex. om elpriset är lågt eller liknande logik.

Men ja det är i högsta grad ett behörighetskrävande elarbete. Blir förmodligen billigare att bara satsa på smarta trådlösa batteridrivna termostater på elementen, om elektriker ska blandas in.

Kanske vill inte elektriker befatta sig med den lödningen heller, att skruva på logiken i en ce märkt produkt är väl inte helt självklart.
 
Jag har ungefär samma utmaning. I vårt fritidshus har vi en elpanna och några vattenradiatorer. När vi vintertid åker därifrån ställer jag radiatorernas termostater på lägsta ("snöflinga" på våra) och ställer ner pannans termostat till ca 15 grader. Det har funkat i alla år. Jag kan se att temperaturen inomhus inte går under 5 grader när det varit som kallast.
Men utmaningen är då att jag skulle vilja kunna dra upp värmen innan jag åker ut, och har också funderat på en stegmotor för att justera pannans termostat.
@BSOD tänker du dig att man med kontaktorn kopplar sig förbi pannans termostat helt?
 
B
Nja, man sätter en parallell andra termostat, så man kan ställa upp börvärdet på distans eller utifrån andra kriterier än pannan vattentemp. När jag tänker ett varv till hade jag nog satt in ett eget överhettningsskydd för den nya termostaten.

Känns som all smart teknik förr eller senare fallerar, frågan är vara om det tar 1 år eller 15år, så man ska utgå från att det händer och se till att systemet kan hantera det.
 
Hur det skulle det funka med att sätta en extern rumstermostat som styr cirkl.pumpen?
Termostaten inställd på en önskad sänkningstemp. kanske 15 grader.
Passande fjärrstyrd mottagare parallellt över termostaten för att aktivera önskad komfortvärme (inställt på radiatortermostaterna).
 
Det bästa tror jag är att sätta termostater på elementen så kan du ställa varje element/rum individuellt.
Ska du ha en enda termostat som bara reglerar pannan måste du ha den i det kallaste rummet och elda för kråkorna i de andra.
Sedan om du sätter manuella eller trådlösa är ju en smaksak,.
Om du har internet kan det ju vara kul att höja resp sänka på distans.
Med detta spelar panntemperaturen mindre roll, den kan ju inte elda mer än vad elemententermostaterna begär.
Det som kan påverkas av panntemperaturen är förlusterna i rummet där den står.
 
Japp, det lutar åt termostater på elementen om det inte finns någon smidig lösning för att sänka på pannan på det sätt jag vill på ett säkert sätt. Ogillar dock batteridriften. Jag tänkte mest om det fanns någon smidig lösning man kan installera på nuvarande system. Ska tillägga att huset är väldigt litet, bara 40 kvm.

Det finns ju såklart andra alternativ som är lite mer ingripande, t.ex. ställa in ett element på direkt-el med en enkel på/av switch om det skulle bli för kallt och kontrollera tillsammans med sensorer i rummet (så gjorde vi förra vintern då bara ett av elementen fungerade i huset). Eller att skrota elementen och skaffa en värmepump som är enklare att kontrollera då det finns modern elektronik i de flesta nu för tiden.

Satt och kollade på en Shelly 3EM som kan mäta inkommande effekt på 3-fas och dessutom har stöd för att kontrollera en kontaktor. Men om den är lämpad för detta vet jag inte riktigt.

https://shelly.cloud/knowledge-base/devices/shelly-3em/
 
Du har inte funderat på en luftvärmepump? 40 m2 är inget problem för en pump att värma.
Dessa finns även med fjärrstyrningsfunktioner. En pump ger 3-4 gånger mer värme vid samma elförbrukning som en ren elpanna.
 
Jo det var det jag menade som ett alternativ i förra inlägget. Har suttit och kollat på luftvärmepumpar hela kvällen, jäkla djungel. Antar att någon av de mindre modellerna från ett respektabelt märke borde duga fint. Med nuvarande energipris så skulle den nog betala sig ganska snabbt.
 
B
Se bara till att luftvärmepumpen klarar underhållsvärme, och har relativt låg mineffekt så blir det nog en bättre lösning för dig.
 
  • Gilla
miccet
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.