Hjälp!

Jag behöver hjälp att koppla någon form av trådlös start - stopp till min spånsug i verkstaden.
Spånsugen är en Vendaco med cyklon och 4 stycken enfas dammsugarmotorer. Knapp för hel/halv fart sitter på sidan.
Bifogar kopplingsschemat för manöverboxen. Idag startar jag sugen genom att sluta plint 3 och 4 med en enkel strömbrytare.
Målet är att kunna fjärrmanövrera start/stopp med en fjärrkontroll.
Spänningen mellan plintarna 3 och 4 är 24v.

Har kollat på amazon.se men blir inte riktigt klok på vad jag skall köpa. Elektronik är inte min starka sida. Förhoppningsvis sitter någon här på forumet på den kunskapen.

Dag

Verkstadsutsug med dammuppsamlare och slangar i en snickarbod.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Elektrisk kopplingsdosa med kontaktorer, anslutningar, kablar. Industriella komponenter för strömfördelning eller styrning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Elektriskt schema över kopplingar, komponenter, och strömkretsar för okänd utrustning, skadat och suddigt papper.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Eftersom det är 24VDC via plint 3-4 så måste den externa brytaren ha potentialfri kontakt.

Det är ganska sällan vanliga trådlösa brytare har potentialfri kontakt.

Varför vill du ha trådlös brytare?

Det finns "master-slave"-enhet som gör att spånsugen startar/stoppar per automatik när den anslutna utrustningen startar/stoppar.

Jag hade tagit bort det aktuella styrkortet samt satt dit en "master-slave"-enhet samt bytt ut kontaktorn till en med 230VAC spole, eventuellt hade jag parallellt med "master-slave" även monterat en trådlös "puck" för att kunna starta spånsugen utan att använda något verktyg.
 
Demmpa Demmpa skrev:
Eftersom det är 24VDC via plint 3-4 så måste den externa brytaren ha potentialfri kontakt.

Det är ganska sällan vanliga trådlösa brytare har potentialfri kontakt.

Varför vill du ha trådlös brytare?

Det finns "master-slave"-enhet som gör att spånsugen startar/stoppar per automatik när den anslutna utrustningen startar/stoppar.

Jag hade tagit bort det aktuella styrkortet samt satt dit en "master-slave"-enhet samt bytt ut kontaktorn till en med 230VAC spole, eventuellt hade jag parallellt med "master-slave" även monterat en trådlös "puck" för att kunna starta spånsugen utan att använda något verktyg.
Tack för ditt svar @Demmpa!

Ärligt talat så blev jag inte mycket klokare. I min värld så skulle det inte vara så svårt att få till en trådlös brytare mellan 3 och 4. Men som sagt. jag har ingen aning.
Anledningen till att jag vill ha fjärrstyrning av spånsugen är att det skulle underlätta att starta/stoppa på en fjärrkontroll. Men blir det för komplicerat så får jag fortsätta med dom vanliga brytarna som jag har monterat i verkstaden.

mvh/Dag
 
Shelly 1 har en potentialfri kontakt och kan drivas av både 230 VAC och 24 VDC. Kombinera med tex Shelly Button 1 eller Button Blu för trådlös manöver.
 
  • Gilla
Peter2400 och 1 till
  • Laddar…
Hej @zarkov!

Tack för ditt svar. Fortfarande grekiska för mig!
Men här är lite bilder på en som jag hittat på amazon.se.

Trådlös fjärrkontroll och mottagare, DIY, för belysning och motorer, 433MHz, 12-30V.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Reklambild för portöppningssystem med fjärrkontroll, kretsdiagram och stadssilhuett i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Instruktionsdiagram för kablage, fjärrkontrollsmottagare, exempel på användning med motor och lampa, online shopping gränssnitt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Skulle denna kunna användas och hur skulle den kopplas till spånsugen?

Dag
 
Ja den skulle du kunna använda. Du får göra en liten omkoppling och använda befintliga kortet som matning. Det är enkelt gjort om nya enheten ryms i kapslingen.
 
  • Gilla
stigen
  • Laddar…
Kanon!

Då är det bara frågan vad det är som skall kopplas om. Är det spänningen till motorerna 1 och 2 som skall kopplas till den nya och flytta plint 3 och 4 till lågspänningsanslutningen på den nya?
Jag vet inte bara en vild gissning!

Dag
 
stigen stigen skrev:
Kanon!

Då är det bara frågan vad det är som skall kopplas om. Är det spänningen till motorerna 1 och 2 som skall kopplas till den nya och flytta plint 3 och 4 till lågspänningsanslutningen på den nya?
Jag vet inte bara en vild gissning!

Dag
Ja det var nog en vild gissning från din sida vi kan ju se lite på de olika inläggens förslag tidigare först.

Demmpa i #2 nämner att kontaktorn borde bytas eftersom trådlösa brytare sällan har potentialfri kontakt. Kontaktorn du har där är redan med manöver lämplig för 230 VAC så om det finns någon lämplig fjärr/puck etc med sån utgång Demmpa tänker på så går det fint direkt. Vi får be om förslag på sådana.

Sen kommer zarkow i #4 med förslag på Shelly 1 som då har rätt utgångstyp dvs reläkontakt. Jag har bara använt såna integrerade i olika egna lösningar via WiFi så osäker på om modellen passar mot alla deras knappar och i vilka kombinationer. Får vi bara rett ut vad som enkelt går att få till där är det en bra lösning och oberoende om typerna Pr/Plus etc krävs. Du behöver inte potentialfri utgång om du styr kontaktorn direkt. Vi får vänta på de med erfarenhet av produkterna i lämplig blandning för ditt fall.

Slutligen din modul från Amazon. Den går ju fint att använda med sina reläutgångar mot din gamla det är bara matningen 6-24 VDC som ska till där. Antingen kan du skaffa ett enkelt nätdon tex via Amazon eller testa att sno den via gamla kortet. Då är bara frågan om den räcker för om man ser på din bild är trafon där klen men inget problem att testa. Krävs bara att löda in två trådar.
 
  • Gilla
stigen
  • Laddar…
Börja med att beskriva hur många olika scenario när du vill att sugen ska starta.
Tex när du kör cirkelsåg

Nästa fråga blir sen, vill du att den ska starta automatiskt eller vill du alltid starta och stoppa själv?

Vill du starta med telefon eller fysiskt?
 
Starta/stoppa när jag trycker på fjärrkontrollen. Varken mer eller mindre..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.